- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: SEAT Arona Xcellence 1,0 TSI 115 hk


Arona er "Årets excellente, optimale bil"


Af Søren Clauding – marts 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SEAT Arona blev ikke for ingenting tildelt hæderstitlen Årets Bil i Danmark 2018. SEAT har nemlig med Arona gjort alt det, der skulle til, for at skabe den optimale bil, som en sådan ser ud lige nu. Derfor var den ikke til at komme uden om.

 

Den er skabt på samme platform som SEAT Ibiza og undervognen er langt henad vejen identisk. Arona kører godt nok ikke så eminent derude på asfaltvejene som Ibiza. Men næsten ligeså godt, hvis det altså alene handler om vejbeliggenhed og kurveegenskaber. Til gengæld kan den så meget andet bedre end Ibiza.

 

Excellent arbejde

Platformen, kaldet MQBA0, er udviklet af SEAT, naturligvis i samarbejde med eksperter i Volkswagen gruppen. Derfor har man også siden taget den samme platform i anvendelse, da VW Polo skulle fornys, men SEAT var naturligt nok først. Og den er fleksibel nok til at den også kan bruges til en lidt mere højbenet bil som SEAT Arona. Det siger meget om det excellente arbejde, ingeniørerne har udført. Så derfor: Når vi nu skulle under lakken på Arona, måtte det selvfølgelig blive i Xcellence udstyrsversionen.



Den klæder desuden Arona temmelig godt, så også dér har man optimeret det nye køretøj.

 

Lidt mere systematisk:

SEAT Arona er en kompakt crossover/SUV med en frihøjde på 19 cm, hvilket er forholdsvis meget. Arona måler 1,54 meter i højden, hvilket ikke er så meget for sådan en biltype. Alligevel sidder man forholdsvis højt, hvilket er vigtigt for mange købere af de lidt højere biler.

 

Det, man har gjort, er at optimere bilens dimensioner i forhold til ønsket om, at bygge en velkørende bil. Ved ikke at gøre den endnu højere, som visse konkurrenter har gjort, har man holdt tyngdepunktet lavt. Bl.a. derved har man opnået, at bilen ikke krænger så meget – uden at man har behøvet at stramme affjedringen uforholdsmæssigt meget op.

 

Komfortabel og dynamisk: Optimalt!

Man har på den ene side kunnet udnytte de længere fjedre til at gøre affjedringen temmelig komfortabel, og på den anden side det lave tyngdepunkt til at reducere krængningen. Samtidig har man bevaret balancen i bilen, så den er i næsten samme balance som SEAT Ibiza. Resultatet er som nævnt, at den ikke kører helt så godt på plan asfalt, men næsten.

 

Til gengæld: I samme øjeblik, man kører på ujævn vej eller dér, hvor der slet ikke er nogen vej, dér er den Ibiza’en klart overlegen og temmelig mange af konkurrenterne også for den sags skyld. Den trods alt store frihøjde og de moderat bløde fjedre giver ikke bare bedre kørekomfort på ujævnt underlag, men sikrer også bedre kontakt med underlaget og en mere rolig kørsel. En optimal kombination, også med henblik på køresikkerheden.

 

Kraft og plads: Optimalt!

I den prøvekørte version fandt vi VW-Gruppens udmærkede 3-cylindrede 115 hestes TSI-motor, som vi fornylig prøvede i VW T-Roc. Det er en meget smidig motor og i Arona passer den endnu bedre. Og Arona er da også hurtigere end T-Roc – men indrømmet, også 9 cm kortere.



Hvad så med pladsforholdene? De er ret beset også optimale. Det er få biler i den længde (4,14 meter), som kan mønstre et 400-liters regulært bagagerum. Det sker endda uden at bagsædepassagererne har måttet give afkald på udmærket benplads. Sæderne er udmærkede, men som altid er det meget individuelt, hvordan man som person sidder i et sæde, så det er ikke noget, vi kan bedømme med usvigelig sikkerhed.

 

Også prisen er optimal

Summa summarum: Arona kører godt, den er velproportioneret, funktionel, alsidig og oven i det hele ser den i vores optik også ret godt ud. Dertil kommer, at den prismæssigt er attraktiv. Den billigste koster 170.000 kroner, den xcellente version koster 220.000 kroner og det er bestemt fornuftige priser.

 

Xcellent udstyret inkluderer nemlig fx nøglefri adgang og start, bakkamera, sædevarme og klimaanlæg. Det inkluderer også 16” letmetalfælge, som i den prøvekørte udgave var erstattet med 17” for en merpris på 5150 kroner. Ikke meget, men dem ville man godt kunne spare, for uden at have kørt Arona med de lidt mindre hjul, har vi et velbegrundet gæt på, at den da vil være endnu mere komfortabel og knap så spids over de små ujævnheder – uden at bilens øvrige egenskaber vil lide derunder.



Mere udstyr optimerer oplevelsen

I den prøvekørte version var fartpiloten for blot 2600 kroner blevet opgraderet til, at være adaptiv (den afpasser mao. afstanden til bilen foran, når den er aktiveret). Fuld LED lys er suverænt og i stedet for at tage 15-20.000 kroner derfor, som det ellers er skik og brug i branchen, nøjes SEAT med små 8000 kroner. Køb det… Fuld LED er en stor sikkerhedsfaktor.

 

Og a-pro-pos sikkerhed: Sikkerhedspakken til 4.600 kroner indeholder blindvinkel-alarm og Rear Traffic Alert. Det kan man måske godt undvære, for generelt er udstyrsniveauet ret højt: P-sensorer bag, to udvendige farver er inkluderet, det samme er tågelygter, regn- og lyssensor og meget mere (se faktaboksen).


 

Andre SEAT prøvekørsler - find dem hér >>>


SEAT Arona er ikke for ingenting blevet tildelt titlen som Årets Bil i Danmark 2018. Vi har testet bilen og i videoen illustrerer vi hvorfor. Fuld HD.


 


Model:

SEAT Arona Xcellence 1,0 TSI 115 hk

Listepris:

Kr. 223.880 inkl. lev.

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. Turbo benzinmotor. 115 hk/5000-5500 omdr./min. 200 Nm/2000-3500 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,8 sek./ 182 km/t/ 20,4 km/l / 113 g/km

Længde:

4,14 m

Bagagerum:

400 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Aut. nødbremse (Front Assist), 16” letmetalfælge. Tågeforlygter med statisk kurvelys. Aut. nødbremse. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås/nøglefri adgang. Fartpilot. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren


 

I midterkonsollen finder man et skrånende plateau, hvori en smarttelefon vil kunne oplades trådløst, hvis den er smart nok (induktionsopladning).

 

Skærmen i midterkonsollen er klar og tydelig.

 

Bagsædepladsen er god og fleksibel.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt