- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The Spirit of Ecstacy lige for øjnene må fryde enhver Rolls-Royce ejer...

Klik på billederne og se dem større


Biltest (følelsen):

Rolls-Royce Phantom VIII


The Spirit of Ecstacy –uendelig lykke og luksus


Af Søren Clauding – august 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rolls-Royce er kendt for den ultimative, grænsende til det ubeskrivelige, luksus. Rolls-Royce er kendt for, at bygge måske verdens allerbedste biler. Og så er de kendt for de deres uforlignelige kølerfigur, som ikke uden grund er døbt ”The Spirit of Ecstacy”, for den betegnelse samler alt det, en Rolls-Royce står for.

 

I den moderne verden har Ecstacy fået en negativ klang, i hvert fald for mennesker, der ved bedre, og det gør de allerfleste heldigvis. Frit oversat kan vi kaste ord op i luften som ”ekstase”, ”eufori”, ”lyksalighed”, ”opstemthed”, magi eller måske ganske enkelt ”lykke”. Måske er det det, man tror at opleve ved at indtage stoffet ved samme navn. Men i Rolls-Royce sammenhæng er oplevelsen virkelig og er dermed den diametrale modsætning til den moderne betydning.

 

Få om buddet

Historien bag kølerfiguren er kun spændende for historikere. Hér skal vi blot fastslå, at udover det, den udtrykker, det, den samler, det, den afspejler, er der tale om en skulpturel kvinde med vinger, skabt længe inden Rolls-Royce flagskibet ”Phantom” var kommet på to-do listen. Det er et virkeligt menneske, en smuk kvinde, der stod model, men vi gætter på, at det alene var kunstnerens tanker, der gav hende vinger.

 

I øvrigt var hendes første navn ”Spirit of Speed” – men heldigvis blev det navn ikke for alvor benyttet, for handler det om noget så ordinært som rå fart, er der nu om dage mange om buddet. Og selvom en Rolls-Royce Phantom er god for 250 elektroniske begrænsede kilometer i timen, er det ikke så meget det, at den kan det, som måden, den kan det på. Derfor er der ingen, der for alvor kommer på siden af en Rolls-Royce Phantom. Vi ved det, for vi har prøvet den.

 

Støjer mindre end en elbil

Luksus i Rolls-Royce forstand, det lykkeskabende, det euforiske er uforklarligt, hvis ikke der sammenlignes. For eksempel støjer en Rolls-Royce, når den kører. Det er bare så minimalt, at man i kabinen oplever mindre støj end i selv de mest luksuøse, moderne elbiler. Forklaringen er teknisk: fremragende hjulophæng med stort set friktionsfri led, specialkonstruerede dæk, fænomenale 22” alufælge på den prøvekørte bil (21” er dog standard), en stort set vibrationsfri drivline, en ekstrem stiv såkaldt spaceframe (ja, Rolls-Royce Phantom VIII er ikke skabt som en monocoque), men ikke mindst 130 kg lyddæmpende materialer.

 

Selvom den er 30 procent mere vridningsstabil end forgængeren og 10 procent mere lydsløs, er den, trods en samlet vægt på mere end 2,6 tons, over 100 kg lettere end forgængeren.

 

Forudseende affjedring

Affjedringen er en stor del af luksusfølelsen. Den forudseende hjulophængning sikrer optimal affjedring under alle tænkelige kørselsforhold. Så luksuøst og komfortabelt som muligt, og det gælder også ved 250 km/t.

 

Luksus handler også om lethed. De bagud hængslede bagdøre gør indstigningen til bagsæderne lettest mulig og det er da op til chaufføren at sikre, at bagdørene ikke åbnes før sidedørene er åbne og hindrer, at bilen omdannes til selvmordsinstrument for udstigende bagsædepassagerer. Det kan så være svært, for efter sigende kører 80 procent af Phantom-ejerne deres bil selv – sådan har det i hvert fald været hidtil (men OK, da sidder de heller ikke på bagsædet…).



Oceaner af plads

Luksus handler også om plads. Der er oceaner af kabineplads i en Phantom, der er plads til al den ekstravagance i kabinen, som man kan forestille sig, tykke plysmåtter, tykt og lækker læder, elegant design og sidedøre, der kan lukkes elektrisk. Det kan dørene både fortil og bagtil.

 

Og så har Rolls-Royce designerne gjort meget ud af at sikre individualiteten og bl.a. opfundet det såkaldte ”Galleri”. Det er en glasrude i stort set hele instrumentpanelets bredde, der adskiller instrumenterne fra kabinen. Den plads, der er tilovers, og det er meget i den brede bil, kan fx dekoreres af en af Rolls-Royces til opgaven valgte kunstnere eller ens egen. Glasruden sikrer, hvis nogen ellers pudser den, at instrumenteringen og dekorationen altid fremstår yderst delikat som i et stort galleri.



Rolls-Royce look

Det udvendige design understreger den fuldendte luksus gennem æstetiske linjer, usynligt samlede karrosseridele og det uomgåelige Rolls-Royce look: den lange profil. Phantom VIII er 5,76 meter lang – forhjulene er langt fremme, som hos forgængerne, hvor de var placeret under store, pompøse karet-skærme, den uforlignelige frontgrill, hvor The Spirit of Ecstasy fortsat har plads på toppen.

 

Da hun imidlertid ikke er fastgjort til kølerdækslet, for kølesystemet er anderledes nu om dage, er der plads til, at hun kan blive sikkert forvaret nede i ”køleren”, når bilen parkeres – til stor ærgrelse for de, der har gjort det til deres kriminelle hobby, at samle på den smukke sølvdame.

 

Men hvad skal al den luksus til, er den overhovedet pengene værd?

 

Den perfekte luksusbil

I gode europæiske penge koster en Rolls-Royce Phantom 375.000 Euro, altså 2,9 millioner danske kroner uden afgifter. Alt, hvad en Phantom koster derudover er enten prisen for ekstraudstyr eller prisen for at eje den på lovformelige nummerplader i det samfund, man har mulighed for at leve i.

 

En Rolls-Royce Phantom er pengene værd, for der er tale om en perfekt luksusbil. Om man skal eje den har ikke alene noget med ens økonomiske evner at gøre men også, om man forstå at værdsætte den sublime, komplette luksusoplevelse, det er at løse sine mobilitet på en måde, som kun en Rolls-Royce Phantom kan gøre det. Hurtige supersportsvogne, om end de sjældent ramme samme prisklasse (trods alt), har egentlig samme funktion: De er en æstetisk nydelse, de er et sublimt stykke mekanik, ligesom et Rolex ur er det eller et multimillion brillantsmykke.

 

Det store stilfærdige frirum

Når alt det så er sagt, er det utrolig afstressende at blive transporteret sikkert, roligt, støjfrit og med værdighed. Det giver større frirum for tanker og kreativitet, og er man kommet i besiddelse af den formue, der er nødvendig for at finansiere et Rolls-Royce Phantom køb ved fx at drive en virksomhed, som samfundet og de ansatte har gavn af, kunne det jo være, at man skabte nye idéer til nye forretningsområder til glæde for alle - simpelthen fordi man havde fred og ro til det. Hatten af for dem, der bruger deres mulighed for at køre Rolls-Royce Phantom til at bidrage positivt til samfundet. Dermed er sådan en bil en luksus for os alle…

Læs også:

Rolls-Royce Phantom test - baggrunden >>>

 

Rolls-Royce Phantom test - teknikken >>>


Rolls-Royce Phantom test, del 1, bl.a. i aktion på tyske motorveje. Oplev bilens stabilitet og støjniveau med tæt ved 250 km/t.

 

Rolls-Royce Phantom test, del 2, bl.a. i aktion på snoede østrigske bjergveje. Oplev bilens vejbeliggenhed gennem kurverne.


 

 

 

 

 

Stjernehimlen i loftet er endnu mere imponerende, når det er mørkt udenfor.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt