- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større.


Biltest (baggrunden):

Rolls-Royce Phantom VIII

Sjælen er genoplivet


Af Søren Clauding – august 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ifølge eksperterne skulle den udgående 7. generation af den legendariske Rolls-Royce Phantom have mistet lidt af sin sjæl. Og hvad er flagskibet, kendt som verdens mest luksuøse bil, uden sjæl? Et faktum er det, at nu er sjælen blevet genoplivet, også det er eksperterne enige om, samtidig med, at BMW lancerede den 8. generation Phantom. Den har vi prøvekørt.

 

På en måde er det lidt meningsløst at prøvekøre et sådan køretøj, med henblik på eventuelle danske købere af en bil, der i prøvekørte udførelse og i fald, den havde været påskruet danske nummerplader, ville være landet på i nabolaget af 9 millioner kroner. På den anden side er det netop de grænsende til det ubeskrivelige luksusbiler, der fører an i udviklingen.

 

I Rolls-Royce tilfældet ikke hvad angår innovative miljørigtige drivliner, ikke sådan umiddelbart i hvert fald, men hvad angår i nuet at sammensætte den ultimative luksus med sublime køreegenskaber er man førende (og ikke uvæsentligt: Rolls-Royce er nu også repræsenteret med dedikeret serviceværksted, ”My Garage”, med hjemsted i Vejle).

 

Verdens mest luksuøse bil

Rolls-Royce Phantom kan på ny med rette beskrives som verdens mest luksuøse seriefremstillede (om end håndbyggede) personbil. Og oven i det er den også udtryk for, hvor langt man kan komme, hvis man gør tingene rigtigt – uden at lade sig distrahere af omkostningerne.

 

Rolls-Royce har dog næppe set bort fra omkostningerne, da man lagde an til en ny generation Phantom. Tilbage i 1990erne var den navnkundige britiske bilfabrik ved at lukke og slukke. Og havde det ikke været for BMW, ville der hverken være blevet fremstillet en 7. eller en 8. generation. Det er i år præcis 20 år siden, BMW overtog den fallerede virksomhed. Set i det lys kan man godt acceptere, at den første Rolls-Royce Phantom måske ikke sad lige i skabet (som nævnt ifølge eksperterne, for undertegnede har aldrig kørt en Phantom 7). Især fordi Phantom 8 er blevet så vellykket i enhver forstand.

 

Let at gå til

Selv det med drivlinen er ikke så tosset. En Phantom er ualmindelig let at gå til, og sådan skal det også være, når man skal vælge en. Den findes med én drivline, hvor svært kan det lige være. En 12-cylindret twin-turbobenzin V-motor, der yder 571 hestekræfter og imponerende 900 Nm, en 8-trins automatgearkasse og så har den baghjulstræk. Ikke ligefrem revolutionerede, med mindre man ser, men især oplever hvordan tingene er sat sammen.



Motoren stammer fra BMW, som bruger en V12 motor til deres 7 serie, men den er optimeret til Rolls-Royce Phantom. Det samme gælder ZF gearkassen, og så kan man forfalde til at tro, at bilen har baghjulstræk, fordi det har BMW’en. Men den tror vi ikke på. En Rolls-Royce med forhjulstræk er utænkelig, dels fordi baghjulstrækket er storleverandør til sjælen, dels fordi det er logisk. Firehjulstræk lyder ikke usandsynligt, og så alligevel.

 

Den mest velkørende

En Rolls-Royce Phantom har som udgangspunkt en frihøjde på godt 13 cm. Den kan hæves og sænkes, hvilket kan være praktisk, men den er trods en højde på SUV-niveau ikke i nærheden af at være en SUV. I stedet er den uden sammenligning den mest velkørende bil, undertegnede nogensinde har kørt.

 

Det er den bl.a. på grund af baghjulstrækket, men naturligvis er det måden, hvorpå Rolls-Royce har benyttet baghjulstrækket, som gør forskellen. Og den er kolossal.

 

Luksus og komfort fremfor alt

Logikken hænger direkte sammen med det, Rolls-Royce Phantom er skabt til. Den skal være ultra luksuøs og som en del af luksussen skal den køre så godt. En bil, som er beregnet til at køre på i hvert fald asfalterede veje, ikke nødvendigvis af allerbedste beskaffenhed, styrer bedst, hvis forhjulene står for den opgave og ikke skal bidrage med andre opgaver. Og med så mange kræfter, får man den bedste levering til underlaget via baghjulene. Firehjulstræk er som sådan ikke en option, for alt andet lige er det umuligt at få en firehjulstrukken bil til at styre så godt.

 

Og det er slet ikke nødvendigt, for Rolls-Royce har også optimeret styringen ved hjælp af firehjulsstyring, hvor baghjulene drejer imod kørselsretningen – op til 3 grader ved hastigheder under 60 km/t – og med kørselsretningen (dog blot op til en enkelt grad), når man kører hurtigere end 80 km/t.

 

Prøvekørt i Tyskland og Østrig

Vores prøvekørsel af den nye Rolls-Royce Phantom fandt sted på sydtyske autobahns med

hastigheder på op til de 250 km/t, som den elektronisk er begrænset til at kunne køre, og på snoede tyske og østrigske bjergveje med både åbne og snævre kurver, der i den grad udfordrede kurveegenskaberne. Begge dele klarede den mesterligt, måske fordi den netop er mesteren…

 

Men der er meget mere under den elegante lak end det, en enkelt artikel kan beskrive – så vi har begået flere…

Læs også:

Rolls-Royce Phantom test - følelsen >>>

 

Rolls-Royce Phantom test - teknikken >>>


Rolls-Royce Phantom test, del 1, bl.a. i aktion på tyske motorveje. Oplev bilens stabilitet og støjniveau med tæt ved 250 km/t.

 

Rolls-Royce Phantom test, del 2, bl.a. i aktion på snoede østrigske bjergveje. Oplev bilens vejbeliggenhed gennem kurverne.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt