- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Peugeot 308 SW Allure BlueHDi 120 hk

Makeover med mening


Af Søren Clauding – Februar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig var det den nye 130 hestes turbodiesel, vi skulle have stillet skarpt på ifm. en test af den fornyede Peugeot 308 SW. Men den er forsinket i produktionen, så det blev i stedet den hidtidige, men opjusterede 1,6 liters BlueHDi, der med sine 120 dieselheste stod for den centrale del af drivlinen.

 

Det var ingen dårlig oplevelse, for den motor er i sig selv rigtig god. Det viser vores onboard video med al tydelighed. Det er lidt ekseptionelt, at kunne lade en dieselmotor rotere i 6. gear ved tomgangshastighed og endda have en smule kræfter til også at accelerere.

 

I videoen sker det oven i købet automatisk, for vejen gik lidt nedad bakke. Men også på horisontal vej er drejningsmomentet, som står for den del af præstationerne, unikt og et let tryk på speederen bringer hurtigt farten i vejret – i 6. gear!

 

Over 25 km/l i praksis

Sådan skal man selvfølgelig ikke køre til daglig. Men det er udtryk for, hvorfor det i praksis er muligt, at køre over 25 km/l, ja endda endnu mere økonomisk, hvis man vil, og det er en væsentlig grund til, at dieselteknologien på ingen måde endnu hører fortiden til.



1,6 liters motoren er også en AdBlue motor, der vha. en SCR katalysator næsten eliminerer de skadelige kvælstofilter. Det gør det muligt, at skrue ned for CO2 udledningen og dermed også for brændstofforbruget. I skrivende stund, hvor Mercedes, BMW og VW er blevet afsløret i meget kritisable forsøg med bl.a. aber, for at teste forureningen fra fabrikkernes dieselmotorer, og med VW dieselskandalen in mente, kan man undre sig over, at netop disse bilmærker ikke tidligere har indført AdBlue teknologien, men det får nu være, det kan vi kun gætte på.

 

PSA har længe anvendt AdBlue

Et faktum er det, at PSA har benyttet teknologien gennem en årrække, og at selv den hidtidige turbo diesel fra den franske PSA koncern er meget god. Vi glæder os til at møde næste generation.



Selve 308 SW modellen har gennemgået en såkaldt makeover (Peugeots eget udtryk). Det kan ses på fronten, som er blevet skarpere og mere potent. Det kan føles om bord i kraft af en bedre skærm teknologi, som giver en hurtigere skærmreaktion og også gør det muligt, at betjene berøringsskærmen med handsker (vi kunne i hvert fald betjene den med skindhandsker på). Men ellers er det ude på marginalerne, man finder ændringerne.

 

Tilgivende affjedring

Derfor er indholdet af vores seneste prøvekørsler stadig gældende (find vores tidligere prøvekørsler her >>>). Men der er sket en anden ændring, som vi godt nok ikke specifikt endnu har kunnet få bekræftet fra fabrikkens side, men som vores nye test viste, og som også fornemmes i videoen: Affjedringen er blevet mere tilgivende.



Vi gætter på, at det skyldes anvendelsen af den seneste støddæmper teknologi, som man oftere og oftere møder og som Peugeot også anvender i den nyere 3008 model. Den er bl.a. kendetegnet ved reduceret intern friktion, og selvom det måske er at overdrive, at påstå at kørslen er blevet som at svæve på en sky, er affjedringen blevet mere komfortabel – uden tab af kurveegenskaber og køredynamik.

 

Og så har Peugeot også haft fordel af de nye afgiftsregler. Den prøvekørte Allure udstyrsmodel koster nu blot 255.000 kroner, og kan man klare sig med mindre kan en 308 SW løbes for blot 210.000 kroner. Men lige et godt råd her afslutningsvis: Peugeot i Danmark er gode til at sammensætte særlige tilbudsversioner til særligt attraktive priser. Så er en 308 SW med de kolossale bagagepladsforhold og fine køreegenskaber på ønskelisten, så kik lige ind på den aktuelle udstyrs liste, måske kan man gøre et ekstra godt køb.


 

Andre Peugeot prøvekørsler - find dem hér >>>


Vi har prøvet den faceliftede Peugeot 308 SW og stiller især skarpt på den fleksible dieselmotor og den tilgivende affjedring. Se selv. Fuld HD.


 


Model:

Peugeot 308 SW Allure BlueHDi 120 hk

Listepris:

Kr. 254.900

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo dieselmotor 1,6 l. 120 hk. 300 Nm/1750 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,1 sek./ 194 km/t/ 31,3 km/l /85 g/km

Længde:

4,59 m

Bagagerum:

660-1775 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. HDC. Hillholder. 16” alufælge ”Zyrcon”. P-sensorer bag. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sportssæder. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrænser. Regnsensor. Vejbaneassistent. Isofix. 9,7” berøringsskærm. Tagræling i alu.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt