- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 Intense FWD


Premium følelse i ny Mitsubishi SUV-Coupé


Af Søren Clauding – juni 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nogen vil hævde, at Mitsubishi Eclipse Cross er den sidste ”ægte” Mitsubishi, efter at den japanske fabrik er blevet en del af Nissan-Renault koncernen. Hvis det er tilfældet, slutter man æraen med manér. Det grænser til en premium følelse, når man kører i den nye bil.

 

Når det så er sagt, er Nissan-Renault koncernen nu ikke et ringe sted at havne. Især Nissan har været banebrydende, når det gælder moderne SUV’er. Qashqai sætter dagsordenen i klassen, så fremtidige Mitsubishi’er vil næppe lide under det samarbejde. Om det er et ”tværtimod”, står lidt hen i det uvisse, for med Eclipse Cross dokumenterer man, at man udmærket kan stå på egne ben.

 

Men indrømmet: Konkurrencen er hård, både på de færdige produkter, men også på hele udviklings- og produktionsforløbet. Vi gætter på, at det især er på det sidstnævnte, Mitsubishi vil komme til at lukrere på samarbejdet.

 

Helt sin egen

Mitsubishi Eclipse Cross er baseret på den noget større Outlander. Med en længde på 4,41 meter er den meget tæt på Nissan Qashqai, men der er tale om en helt anderledes bil, netop fordi den er født med Outlander-genet.

 

Det giver sig ikke mindst udslag i køreegenskaberne, hvad vi allerede havde erfaret, da vi tidligere på året var ude at køre Eclipse Cross for første gang. Dengang var det vinter og dækmonteringen ikke optimal.

 

Med standard dækmontering bliver styringen mere direkte og præcis, den smule understyrings tendenser, der kendetegnede vores oplevelse fra dengang, er næsten bort elimineret – men den komfortable affjedring er bibeholdt, til trods for de store 18” alufælge med 55 procent lavprofildæk. Alene derigennem lægges der stor afstand til fx søster-mærkerne, Nissan og Renault.



God kørefølelse

Da hjulophængene og undervognen er ret avanceret understreges fornemmelsen af, at Eclise Cross ligger på kanten til premium-segmentet. Det er en ret god følelse at køre bilen, og dertil kommer alle de funktionelle egenskaber, som vi beskrev dengang. Suppler derfor denne artikel med oplevelsen tidligere på året: ”Ungdommelig appeal og komfortabel alsidighed” samt ”Premium SUV med egen identitet”.

 

Maskineriet var i den prøvekørte udgave den opdaterede 163 hestes turbobenzinmotor, som er smidig og giver udmærkede fartpræstationer. Benzinøkonomien er 15,2 km/l og det er ret beset OK, når man betænker at bilen er ret høj.



Eclipse Cross har en frihøjde på 18,3 cm og en totalhøjde på 1,69 meter. De to dimensioner tilsammen fortæller imidlertid også, hvorfor de indvendige proportioner er så gode. Muligheden for, at skyde bagsædet 20 cm frem og tilbage, er i praktisk brug en stor fordel, fordi det øger bilens anvendelsesmuligheder og kompenserer for det plads tab, der er forbundet med det coupé-inspirerede design.



Omfattende udstyr

Den prøvekørte version var den såkaldte ”Intense+”. Den havde manuelt gearskifte men findes også med CVT-gear. Vælger man automatic-løsningen får man adaptiv fartpilot med i købet, men ellers er forskellen mellem de to versioner minimal (og i M/T versionen er der også fartpilot, den er blot ikke adaptiv). Udstyret inkluderer LED forlygter, panorama soltag, Multi Around Monitor med bakkamera, som giver et klart syn på, hvad der udenfor er helt tæt på bilen – hele vejen rundt. Skærmen er på 7”.

 

Udstyrslisten indeholder også Forrudevarme, ratvarme og ikke mindst sædevarme både foran og på bagsæderne. Sidstnævnte vil bagsædepassagerer helt sikkert sætte pris på, når det er koldt derude. Klimaanlægget er dog ikke 3- eller 4-zone inddelt, alene 2-zone, men i samme åndedrag må man huske på, at prisen for Intense+ udgaven er attraktive 343.970 kroner inkl. levering…

 

Touch-pad og andre finesser

Dertil kommer Head Up display, nøglefri betjening og en fin finesse i form af en touch-pad, placeret ved gearstangen, hvorfra man også kan betjene infotainmentsystemets funktioner. Man behøver i øvrigt ikke at have nøglen op af lommen, for både entré og tænding betjenes ”nøglefrit” og dertil kommer diverse kørehjælpemidler inklusive automatisk nødbremse.



Ikke at foragte, men med det i tankerne, at Mitsubishi er japansk kvalitet (så man får formentlig ikke meget brug for den), gives der 5 års fabriksgaranti på Eclipse Cross. Det tangerer de bedste garantiordninger på markedet.


Andre Mitsubishi prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

First Test: Mitsubishi Eclipse Cross >>>


Videoen viser Mitsubishi Eclipse Cross udefra og fra den kan linkes videre til onboard-testen. Fuld HD.


 


Model:

Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 Intense+ FWD M/T

Listepris:

Kr. 343.970 inkl. levering.

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5-liter turbobenzin. 163 hk. 250 Nm/ 1800-4500 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,3 sek./205 km/t/ 15,2 km/l / 151 g/km

Længde:

4,41 m

Bagagerum:

341-448 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Aut. nødbremse. 18” letmetal fælge. LED forlygter. Fjernbetjent centrallås, nøglefrit betjent. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Panorama soltag. Forrudevarme. Multijusterbart læderrat med ratvarme. Sædevarme for og bag. 2-zone klimaanlæg. Fartpilot. Regnsensor. Multi Around Monitor med bakkamera. Rear Cross Traffic Alert. Vognbane-alarm. 7” touchscreen. Touch-pad. 5 års garanti (max 100.000 km) med 3 års vejhjælp.


Link til importøren


 

 

Den to-delte bagrude forener det rummelige coupéagtige design med et rimelig udsyn bagud. Resten klarer det avancerede kamerasystem.

 

Eclipse Cross må trække 1600 kg.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt