- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda6 Stationcar

2,2 SKYACTIV-D Optimum


Opdateret i alle leder og kanter


Af Søren Clauding – december 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nogle kunne forfalde til at kalde en bil som den seneste årgang af Mazda6 en helt ny bil. Hos Mazda er man mere beskedne og taler om en kraftig opdatering. Ikke desto mindre er den hidtidige 6’er blevet opdateret i alle leder og kanter. Selv det iøjefaldende KODA design er blevet rettet til, hvilket ikke mindst skyldtes, at Fuld LED nu er standard i alle versioner.

 

Udvendigt er den største ændring det nye frontparti med en mere markant frontgril og de smallere forlygter. Indvendigt er ændringerne mere omfattende, idet det meste af interiøret er blevet re-designet. Det gælder blandt andet instrumentpanelet, der er blevet mere overskueligt og ligesom resten af interiøret udfærdiget i nye bløde materialer. Sæderne er også nye – både foran og bagtil. De er blandt andet blevet bredere og har fået en tykkere polstring.

 

Som noget nyt er der indbygget ventilation i forsæderne i Optimum-modellerne, hvad vi dog ikke havde meget glæde af ved en prøvekørsel hér det sene efterår. Men får vi en sommer igen, som den vi oplevede her i 2018, er det en egenskab, der er værd at opnå.

 

Opdateret teknik

Mest markant og helt centralt i opdateringen er nye motorer. Alle motorer i programmet opfylder nu de kommende nye EURO 6d-TEMP miljønormer for bilers udstødning, der træder i kraft 1. september 2019, herunder også den 2,2 liters 150 hestes SKYACTIV-D turbodiesel, der lå i den prøvekørte bil. Den har, som de øvrige motorer til Mazda6, undergået store forandringer med blandt andet nye stempler og reviderede indsprøjtningsdyser, der doserer brændstoffet mere præcist og effektivt. Det er med til, at gøre Mazda6 ikke bare mere miljøvenlig men også mere velkørende.



Vibrationsniveauet og støjniveauet er nemlig blevet lavere – uden at det er gået ud over kraftforholdene. Basismotoren er den samme som tidligere og det gode drejningsmoment på de maksimale 380 Nm, som leveres fra 1800 til 2600 omdr./min, er uændret. Momentkurven er også høj på begge sider af max-niveauet, hvilket mærkes direkte under acceleration i mellemområderne.

 

Dieselsatsning – foruden el

Det er bemærkelsesværdigt, at selvom der også spøger elektriske biler i kulissen hos Mazda, satses der fortsat også på dieselmotorer, som givetvis også vil have en levetid mange år ud i fremtiden, uanset hvad politikerne måtte mene.

 

Det man så med miljøøjne kan glæde sig over er, at dieselmotorer, som i Mazdas tilfælde holdes rene vha. SCR katalysatorer med AdBlue, og derved altså allerede nu overholder de kommende skrappe miljønormer, ikke kun er renlige mht. kvælstofilter, men faktisk også udleder mindre CO2 pr. kørt kilometer end tilsvarende benzinmotorer – det er der vist ikke mange, der vurderer fx i Danmark, hvor dieselbiler fortsat beskattes væsentlig mere end benzinbiler.

 

I øvrigt kører Mazda6 Stationcar med 150 hestes dieselmotor 22,2 km/l og CO2 udledningen er 119 g/km.

 

Skarpere undervogn

Foruden den nye motor og den præcise 6-trins manuelle gearkasse er Mazda6 undervognen også gjort skarpere. 17” alufælge er standard, men i Optimum udgaven erstattet af 19” fælge med tilhørende lavprofildæk. Heldigvis er hjulophængene tilpasset de større fælge, og affjedringskomforten er ikke dårlig, omend den givet vis ville være endnu bedre med de mindre fælge. Men indrømmet: Mazda6 i denne bestykning kører godt.



Oven i den opgraderede teknik, som understøttes af en glimrende 6-trins manuel gearkasse, er den nye Mazda6 et udstyrsstykke uden sidestykke… Den prøvekørte topudstyrsversion, Optimum, har foruden 19” fælgene, adaptiv Fuld LED lys med segmentinddeling, nøglefri adgang og betjening, så det er lettere at stige ind. Indenfor opleves bl.a. elektrisk indstillelige forsæder i læder, elvarme i sæderne både for og bag og et Bose lydanlæg med 11 højtalere.



Imponerende standardudstyr

Dertil kommer alt det udstyr, der findes på de lavere niveauer. Dynamisk kurvelys, p-sensorer for og bag, en 360 graders monitor og varme i rattet. Og så er der hele basisudrustningen, der foruden den 4,81 meter lange bil med et bagagerum på udmærkede 522 liter, bl.a. inkluderer en 8” skærm til betjening af fx den indbyggede navigation, head-up display, adaptiv fartpilot, automatisk city nødbremse osv.



Rear Cross Traffic alarm, som Mazda har været helt fremme med, siden et sådan system var tilgængeligt er standard. Systemet sender et signal, hvis der er tværgående trafik, som man fx har svært ved at se, når der bakkes ud fra en vinkelparkeringsplads. Standard er også aktiv vognbaneassistent, der yderst blidt hjælper bilen til at blive i sporet og som nævnt altså også Fuld LED – dog uden segmentinddeling. Men noget skal man jo også have for de 382.198 kroner, der er listeprisen på den prøvekørte bil. Den billigste Mazda6 koster i øvrigt knap 100.000 kroner mindre.


Bagagerumsdækkenet er fleksibelt og kan bl.a. følge med bagklappen op (billedet til højre).

 

Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>


Den kraftigt opdaterede Mazda6 har samme performance som forgængeren, men den er renligere, mere lydløs og meget andet. Kør med og oplev. Fuld HD.


 


Model:

Mazda6 Stationcar 2,2 SKYACTIV-D Optimum

Listepris:

Kr. 382.198

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,2 l. 150 hk. 380 Nm/1800-2600 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,2 sek./ 210 km/t/ 22,2 km/l /119 g/km (NEDC2)

Længde:

4,81 m

Bagagerum:

522-1648 liter

Anhængervægt:

1600 kg.

Diverse:

ABS. EBD. ESC. G-Vectoring Control. Automatisk nødbremse. Rear Cross Traffic alarm. 6 airbags. 19” letmetalfælge. Segment inddelt Fuld LED forlygter med dynamisk kurvelys og automatisk gjernlys. Nøglefri entre og tænding. Aktiv vognbaneassistent. Læderkabine. Elektrisk indstillelige forsæder med memory i førersiden. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme for og bag. Regnsensor. Lyssensor. P-sensorer for og bag. 2 X Isofix. 8” berøringsskærm med HMI-commander, 360 grader kamera og navigation. Head-up display. Bose audioanlæg med 11 højtalere. Tyverialarm. 3 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt