- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA Sorento

2,2 CRDi GT-Line 4WD AUT


Flagskib med mange muligheder og 7 års garanti


Af Søren Clauding – september 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Selv ikke de etablerede gamle bilfabrikker giver 7 års garanti på deres biler, ikke engang deres såkaldte flagskibe. Men det gør KIA på alle deres biler, også fabrikkens erklærede flagskib, den store SUV, KIA Sorento, som tidligere på året blev faceliftet i alle ender og kanter.

 

Det eneste, der ikke for alvor fik en opgradering, var bilens visuelle fremtoning. Men det er også kun tre år siden, den seneste generation i helt nyt ham blev sendt på markedet. Alligevel kan det trænede øje spotte nye kofangere, nye lygter (Fuld LED) og også et fornyet interiør – men sidstnævnte skal man af gode grunde indenfor, hvis man vil opleve.

 

Indvendige opgraderinger

I det hele taget er de mange opdateringer, der understreger bilen som KIA’s topmodel, mest noget, man oplever inde i bilen. Automatisk nødbremse opleves naturligvis fortrinsvis udvendigt, men er vel også noget, som ingen vel håber, nogensinde for alvor at få brug for. Men det er godt at vide, at den er der, hvis den kritiske situation måtte opstå.



Den prøvekørte udgave er toppen af toppen. Alle Sorento versioner har syv siddepladser, alle versioner har den kraftige 200-hestes 2,2 liters turbodiesel under motorhjelmen, alle kan købes med forhjulstræk/manuelt gear eller firehjulstræk/manuelt gear/automatgear. Men vil man have topudstyret, som kaldes GT-Line, er der kun én drivline at vælge: firehjulstræk og automatgear.



Tidligere var automatgear også en option, men nu er den hidtidige 6-trins udgave byttet ud med den nye 8-trins version, som vi bl.a. også har prøvet i sportsvognen, KIA Stinger.

 

Luksuøs cruiser

Sorento er ingen sportsvogn, men til gengæld en komfortabel, rummelig, potent og temmelig luksuøs cruiser, der med den kraftfulde maskine ude fortil godt kan komme hurtigt ned af fx en tysk autobahn. Faktisk kan den flintre af sted med over 200 km/t. Det kar vi godt nok ikke prøvet, men valget af fx multilink baghjulsophæng er med til at sandsynliggøre, at den option ikke er umulig at benytte sig af.

 

0-100 km/t klares på 9,4 sekunder – og brændstoføkonomien (iht. NEDC normerne) er opnåelige 15,4 km/l. Det bliver interessant at se, hvor meget de nye WLTP-tal afviger fra NEDC i Sorento-tilfældet.

 

Velafstemt drivline

En af grundene til, at vi er optimistiske med også den øvelse, er den velafstemte drivline. Naturligvis: Hamres speederen i bund, skal man nok få brændt noget dieselolie af, men hvem gør det – det er i hvert fald meningsløst i en Sorento.

 

Firehjulstrækket understøtter frihøjden på 185 mm. Det er ikke en magnum frihøjde, den gør ikke Sorento til en offroader men derimod til den gode og alsidige SUV, som den er tænkt. Hvis man vil benytte den til at trække en anhænger, skal man dog lige være opmærksom på, at maksimalvægten med automatgear, uanset 2- eller 4-hjulstræk, er 2000 kg. Har man brug for at kunne trække 2500 kg, skal man selv skifte gear.

 

Fornuftig dækmontering

Og det gør man selvfølgelig ikke i et flagskib. Hér handler det om kørselskomfort – tag en tur vha. videoen her på siden og fornem, hvordan man kører i en Sorento GT-Line. Bilen er udstyret med 19” alufælge med ikke alt for lavprofilede 235 mm brede dæk (55 procent profil), som er med til at gøre kørslen komfortabel uden tab af nærkontakt med underlaget.



Lige netop GT-Line udstyret er det, der sætter prikken over i’et. Forlygterne er ikke bare Fuld LED men har en segment-inddeling, så man har optimalt lys på vejen, også når andre biler er tæt på. Man sidder behageligt i lædersæder og vil man selv afgøre, hvornår der skal skiftes gear, kan man her også benytte paler bag rattet.

 

Indstigningshjælp

Man disponerer over mange fine detaljer og gennemtænkte som fx en venlig ”passenger walk-in” funktion: Forsæderne er elektrisk indstillelige, men passagersædets position kan betjenes af føreren vha. en lille knap på fører-siden af passagersædets ryglæn. Derved bliver det lettere at stige ind på sædet.

 

Visuelt har Sorento GT-Line også fået et ekstra pift: Røde bremsekalibre, dobbelte afgangsrør i krom, særlige panellister og en række detaljer også i kabinen. Det er alt sammen fornyet og lægges oveni 8” touchscreen navigation med Apple Carplay og Android Auto, trådløs opladning af smarttelefoner, der kan det og striben af kørehjælpemidler som vognbaneassistent, bakkamera, fjernlysassistent, træthedsregistrering osv.

 

Meget udstyr

Med fra første periode af den nye generations levetid har man videreført 2-zone klimaanlæg, varme i rat og sæder (forsæder og midterste sæderække), elruder for og bag, p-sensorer bag, nøglefri betjening og meget andet. Og oven i GT-Line standardudstyret var den prøvekørte bil desuden forsynet med 360 Around View Monitor kamerasystem (+15.000 kroner), Harmon Kardon lydanlæg (+10.000 kroner), elektrisk betjent panorama glassoltag (+20.000 kroner), aktiv parkeringsassistent (+10.000 kroner) samt farve for 10.000 kroner og aftageligt træktøj til samme beløb.

 

Basisprisen for KIA Sorento GT-Line er lige godt 700.000 kroner. OK, et flagskib koster som regel penge, men så galt er det ikke, sat i forhold til, hvad man får for dem. Og så må man altså ikke glemme 7-års garantien (op til 150.000 km), der især bliver givet, fordi man hos KIA satser på og har erfaring for, at kunderne aldrig nogensinde får brug for den.


 

 

Andre KIA Prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

KIA Sorento First World Test 2015 >>>


Vi har prøvet KIA's flagskib, den store SUV, Sorento i GT-Line udgave med 200 dieselheste, AWD og den nye 8-trins automatgearkasse. Fuld HD.


 


Model:

KIA Sorento 2,2 CRDi GT-Line 4WD AUT.

Listepris:

Kr. 703.979

Motor og transmission:

2,2 ltr. turbodiesel. 200 hk. 441 Nm/ 1750-2750 omdr./min. 6-trins aut.gear. Permanent firehjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,4 sek./ 205 km/t/ 15,2 km/l /170 g/km

Længde:

4,80 m

Bagagerum:

142 (7 sæder)/605/1662 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. 19” alufælge. Fuld LED Matrix forlygter med kurvelys og automatisk fjernlys. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås med nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med –begrænser. 2-zone klimaanlæg. 7 sæder. Læderkabine med el-sæder for. Multijusterbart læderrat med varme. Sædevarme for og bag. Sædekøl for. Regn- og p-sensor. Navigation. Isofix. 7 års garanti.


Link til importøren


 

Der er også aircondition til bagsædepassagererne.

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt