- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk Titanium


Målsætningen bekræftet – Focus er bedst


Af Søren Clauding – november 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi tidligere på året kunne berette om den helt nye Ford Focus i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, var der tale om højt udstyrede varianter med mindst 150 hestekræfter under motorhjelmen. Bilen er for længst siden landet i Danmark og det var tid til at se på i første omgang en af de lidt mere moderate versioner.

 

I mellemtiden er Ford Focus også blevet en de fem bilmodeller, der er blevet nomineret til ærestitlen ”Årets Bil i Danmark 2019”, hvor den endelige kåring finder sted 23. januar 2019, fordi, gætter vi på, at der er tale om en meget helstøbt og komplet bil, oven i købet også moderat prissat.

 

Vi har nu også prøvet udgaven med 125 hestes 3-cylindret 1-liters EcoBoost turbobenzin motor og mellemudstyret ”Titanium” og kan endnu engang fastslå, at Ford er lykkedes med deres projekt om, at skabe den bedst kørende familiebil i mellemklassen – som vel at mærke også skulle være til at betale for penge. Det til trods for, at bilen ikke var udrustet med justerbar undervogn, at den alene havde manuelt gearskifte, men måske mest overraskende var det, at også i denne version med en på papiret konventionel bagaksel har man opnået virkelig fine køreegenskaber.

 

Ikke en finger at sætte

Videoen her på siden, optaget på en fugtig og snoet dansk efterårsvej med skiftende underlag og skiftende vejgreb giver en god fornemmelse af bilens vejegenskaber. Selvom man havde monteret 17” fælge i stedet for de standardmonterede 16” hjul, og derfor implicit havde forringet vejgrebet en smule, var der ikke en finger at sætte på kørefærdighederne.

 

Den allerbilligste Focus er prissat til 191.585 kroner og Trend udstyr. Den er udrustet med selvsamme 1-liters EcoBoost motor, men effekten er begrænset til 100 hestekræfter. Uden at have prøvet den udgave er vi tilbøjelige til at foreslå, at er den nye Ford Focus på ønskelisten og er det muligt at investere yderligere 22.000 kroner i købet, så gør det – eller find en anden finansieringsmodel. Ikke fordi den svagere motor er dårlig, men bilen har ganske enkelt fortjent den kraftigere motor. Fordi den kører så godt.

 

Om man siden skal lægge 15.000 kroner oven i, for at opgradere til Titanium niveauet, er en smagssag. Med i købet får man da et andet alufælg-design (men Trend inkluderer også alufælge), nøglefri betjening, fartpilot, 2-zone klimaanlæg, regnsensor og den markante 8” skærm. Standard i Trend er læderrat, el-ruder både for og bag, el-sidespejle, sædevarme og automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklist genkendelse.

 

Glimrende maskine

125-hestes motoren er i fin maskine, også derfor har den vundet så mange priser over tiden, spørgsmålet var naturligvis hvordan den ville klæde den nye Focus. 150 hestes og 182 hestes versionerne, som vi prøvede i Alpeområderne nordvest for Nice i sommer, passede perfekt. Men 125-hestes tingen er heller ikke dårlig, i hvert fald i det flade danske landskab.



En del af forklaringen er, at den leverer det maksimale drejningsmoment på 170 Nm allerede ved 1400 motoromdrejninger i minuttet. Og siden fastholder den det helt op til 4500 omdr./min. Det gør motoren meget smidig og trækvillig. Er man i bekneb for power, træder man naturligt nok speederen i bund, men da får man så også 30 ekstra Nm i cirka 15 sekunder. Og da de 100 km/t nås på 10 sekunder er det en ekstra fin finesse. Gearskiftet er i øvrigt glimrende og gearene godt afstemt efter motorens præstationer.

 

LED lys

Den prøvekørte version var som ekstra udstyr udrustet med dynamisk LED forlys. Ford er gode til LED lys, men når det så er sagt, er deres løsning ikke skelsættende – om end løsningen formentlig med til at holde prisen i ave. I princippet virker det sådan, at kameraet i frontruden registrerer køreretningen og lygterne afgiver mest lys i den retning man kører. De kan også regulere fjernlyset, så modkørende ikke blændes. Men de er ikke som sådan segment opdelte.

 

De indgår i den såkaldte Designpakke-4 til 22.500 kroner, og da får man også de nævnte 17” fælge med i prisen og mørktonede bageste sideruder. Men i vores optik er det mest det i sig selv, dynamisk eller ikke dynamisk, fabelagtige LED lys, der er grunden til det tilkøb.



Fremragende plads

Focus'ens funktionelle egenskaber blev beskrevet i sommer, de skal ikke gentages her. Alene skal nævnes vores stadige begejstring over den gode kabineplads, hvor man har skabt mere bagsædebenplads end i fx Skoda Octavia, som ellers har været forbilledet i klassen. Og oven i købet kan Focus klare sig uden den kardantunnel, som visse bilmodeller er udrustet med, selvom de hverken har kardanaksel eller kan fås med firehjulstræk (mærkeligt). Dertil kommer det meget regulære bagagerum.

 

Sidst skal det bemærkes, at infotainment systemet, SYNC3 ikke inkluderer navigation. Det er heller ikke så nødvendigt, hvis man er i besiddelse af en smarttelefon, der kan samarbejde med SYNC3, og det kan de fleste nye telefoner. Men man er da afhængig af telefonens kortangivelser og vejvisning, hvilket omvendt har den fordel, at man måske kender den bedre, fordi man bruger den i andre sammenhænge, og måske endda også har benyttet den i ens tidligere bil…


 

Andre Ford prøvekørsler - find dem her >>>

 

Læs også:

Ford Focus First World Test >>>


Vi har prøvekørt en af de nominerede til ærestitlen "Årets Bil i Danmark 2019", den nye Ford Focus i mellemudstyrs-udgaven "Titanium" med 125-hestes 1-liters turbobenzinmotor. Fuld HD.


 


Model:

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk Titanium

Listepris:

Kr. 228.795

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. Turbo benzinmotor. 125 hk. 170 Nm/1400-4500 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,0 sek./ 200 km/t/ 20,8 km/l / 107 g/km

Længde:

4,38 m

Bagagerum:

375-1354 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Aut. nødbremse. 16” alufælge (standard). Tågeforlygter. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. Fartpilot med -begrænser. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for og bag. Sædevarme. 8” berørings-skærm. Regnsensor.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt