- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Citroën C3 Aircross Pure Tech 82 Aspire


By crossover med stort B


Af Søren Clauding – januar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvad er en moderne urban crossover, altså en rummelig kompaktbil med gode køreegenskaber til brug især ved bykørsel? Det svar har Citroën givet med den nye C3 Aircross, som vi har prøvet i den allerbilligste udgave til 180.000 kroner. For sådan én er den.

 

For ret beset: Hvis man vælger, at køre rundt inde i byen, betyder massevis af ekstra udstyr næppe ret meget. Mon ikke de fleste, der fortrinsvis benytter deres bil til bykørsel, fortrinsvis gør det, fordi det er bekvemt, at komme tørskoet frem, at man kan gøre det ubesværet og komfortabelt. Det tilgodeser C3 Aircross i enhver forstand.

 

Bykørselsegenskaber

Onboard videoen her på siden giver en god idé om bilens basale egenskaber. Dens affjedring er yderst tilgivende, uden at den er til hinder for at komme lidt hurtigt omkring hjørnet. Dens 82-hestes benzinmotor uden turbolader giver en glidende acceleration, som gør den ubesværet at bruge. Og den lidt højere siddeposition giver godt overblik over trafikken, som vi er sikre på betyder meget for mange købere af såvel crossovere og SUV’er.



Og så er den bare utrolig rummelig. Fin plads på bagsædet, hvis man vil have familie og eller venner med. Ingen kardantunnel, som gør det besværligt at rykke ind på bagsædet. Og bagude et velproportioneret bagagerum på ikke mindre end 410 liter, oven i købet med fleksibel bagagerumsbund.


 


Forbavsende godt udstyr

Sidstnævnte er ofte ekstraudstyr i moderne kompaktbiler, men ikke i C3 Aircross. Det gælder, trods ovenstående bemærkning om udstyr, også det generelle udstyrsniveau i den prisattraktive Aspire version. Det er virkelig basisudgaven, og alligevel er aircondition, el-sidespejle, sædevarme, fartpilot og fjernbetjent centrallås en del af pakken.

 

Nok så vigtigt også Active Safety Brake, for det medvirker til færre skrammer på den pæne C3 Aircross og dens omgivelser, og hastighedsgrænserne har man en rimelig mulighed for at forholde sig til, for udstyret inkluderer også skiltegenkendelse.

 

Veldesignet kompaktbil

Dertil kommer så den praktiske, afrundede og endda lidt kasseagtige formgivning i et gennemført design, hvor designelementerne tydeligt går igen i interiørdesignet. Det er ikke den letteste ting i verden at designe en bil, der blot er 4,15 meter lang og samtidig skal være smart at se på. Citroën er i vores optik lykkedes ret godt.

 

Hvad der mangler, er en fancy skærm i midterkonsollen. Vil man have en sådan en, må man ryste op med lidt flere penge – det vender vi efter planen tilbage til her på Motorsiden.dk om kort tid. Det samme gælder grip control, som vi imidlertid tidligere har prøvet i biler fra søstermærket Peugeot. Det er et system, som ved hjælp af styring af motor og kraftoverførsel optimerer egenskaberne på fedtet og opkørt underlag.

 

Alsidige køreegenskaber

Der er ingen grund til at tro, at det virker dårligere i en C3 Aircross, som så i øvrigt har en kolossal fordel ud af den tilgivende affjedring og den store hjulvandring. Vi har ikke i denne omgang afprøvet den i off-road terræn, også det vender vi tilbage til, men har dog forceret et par ujævne grusveje. Dér sidder affjedringen også lige i øjet, præcis som den gør på de ofte temmelig ujævne byveje, som de færreste større byer kan sige sig fri for.



Naturligt nok, for byernes undergrund er fyldt med kloaker, kabler, fjernvarme, gasledninger etc. og de fysiske netværk skal repareres, suppleres, serviceres, fornys og fjernes. Derfor er vejarbejde i bycentre hverdagskost for de, der bruger transport i byerne. Det skal en bil kunne håndtere, og hér er Citroën C3 Aircross ideel.

 

Til gengæld er den ikke verdensmester ved høj fart på motorveje. I hvert fald ikke i mærkbart blæsevejr. Den styrer for så vidt derhen, hvor man gerne vil have den, men har vinden intentioner om, at gøre sin indflydelse gældende, skal man lige have et ekstra greb om rattet. Sidevindsfølsomheden er dog ikke i nærheden af at være så stor, som i fordoms komfortabelt affjedrede multibiler fra Citroën.

 

Samarbejde til glæde for alle

Det har man fået styr på, ligesom søstermærket Peugeot har fået det med de nye lidt større SUV’er. Også de har tilgivende affjedring, uden at være ustyrlige ved motorvejsfart. Det er egenskaber, som man givetvis har fået ud af det intensive samarbejde med Opel, der som bekendt sidste år medførte, at PSA (der hidtil indbefattede Citroën, DS og Peugeot) købte det hæderkronede tyske bilmærke.

 

Peugeot 3008 platformen er udviklet af Peugeot og bruges med Opel blitzen på fronten ifm. den nye Opel Grandland X. Det er ikke til at mærke det, ikke engang hvis man ved det. Og noget tilsvarende gælder Citroën C3 Aircross, der deler platform med Opel Crossland X (hvor Opel var primus motor i udviklingen). Det er ikke til at genkende de to biler i hinanden.

Andre Citroën prøvekørsler – find dem hér >>>


Citroën C3 Aircross har på én gang fine egenskaber til bykørsel og også til off-road kørsel. Videoen viser den som en rigtig urban-crossover. Kør med over vejbump og lappede veje. Fuld HD.


 


Model:

Citroën C3 Aircross PureTech 82 Aspire.

Listepris:

Kr. 179.990.

Motor og transmission:

3 cyl. benzin 1,2 l. 82 hk. 118 Nm/2750 omdr./min. 5 trins M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,0 sek./ 165 km/t/ 19,6 km/l /116 g/km

Længde:

4,15 m

Bagagerum:

410 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” ståfælge. Hillstart assist. Tågeforlygter med kurvelys. Aut. nødbremse. Multijusterbart rat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. 2 X Isofix. USB og AUX. Bluetooth.


Link til importøren


 

Det er ingen ualmindelig løsning i en Citroën, men alligevel en usædvanlig form på et håndbremsegreb.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt