- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Citroën C3 Aircross PureTech 110 S&S EAT6


Alsidig og luksuøs - med vægtfordel


Af Søren Clauding – februar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi første gang for alvor gik under lakken på den nye Citroën C3 Aircross var det i basisudgaven med den kompakte 3-cylindrede 82 hestes benzinmotor uden turbolader. Den er en ideel by-crossover, men med flere hestekræfter (110 af slagsen), mere udstyr og automatgear vokser den med opgaven, anvendelsesmulighederne og køreoplevelsen gør det samme.

 

Det sidste kan vi kun finde én forklaring på: Med de flere muligheder, har bilen taget på i vægt. Og det er ikke så lidt, det handler om: 115 kg, for at være mere præcis, og det mærkes tydeligt på vejgreb og kørekomfort. På mange måder bliver den nemlig en helt anden bil.



Dynamisk og stabil

Med 115 kg ekstra kræves nemlig en strammere affjedring. Uden den, vil fjedrene blive trykket for meget sammen. Det underbygger også det større fartpotentiale, som den kraftigere og yderst fleksible og trækvillige 110 hestes turbomotor medbringer. Kan man køre hurtigere, skal bilens vejbeliggenhed forbedres, og det gør da heller ikke så meget, for den tungere bil giver en mere stabil kørsel.

 

I det hele taget er en strammere affjedring ingen dum ting i C3 Aircross, i samme øjeblik man bevæger sig væk fra de ujævne vejarbejds-prægede byveje, for her er der brug for højere grad af køredynamik. Og med i købet får man en forbedret sidevindsfølsomhed.


Frihøjden på 17,5 cm og de moderate lavprofildæk giver gode køreegenskaber og stor fremkommelighed.


Med andre ord: De flere kræfter og den større vægt resulterer i en bil, som er mere dynamisk, mere stabil og mindre følsom overfor sidevind. Ingen dum ting.

 

Automatgearet vægter med

Dertil kommer så EAT6 automatgearet, der selv har lidt af ansvaret for den forøgede vægt. Det er imidlertid en stor bekvemmelighed, bl.a. fordi det fungerer så godt. Det forøger dog også brændstofforbruget fra 20,4 km/l til 18,2 km/l, hvilket givet vis også til dels kan tilskrives den større vægt. Men spørgsmålet er, om ikke automatikken, der hænger godt sammen med motorstyringen, gør det så godt, at man i praksis ikke vil mærke den helt store forskel. Det tror vi.

 

Man mærker eksempelvis en forbavsende motorbremseeffekt, når gearkassen gearer ned. Det er helt usædvanligt i en automatgearkasse og kendes egentlig mest fra et dobbeltkoblingsgear, men en EAT 6 transmission er intet dobbeltkoblingsgear, hvilket man især glæder sig over ved nedgearing, for det sker ligeså hurtigt som når man skal op i gearene.

 

Masser af udstyr

Og så er der udstyret. I den forbindelse skal man ikke hænge sig for meget i billederne her på siden. Den prøvekørte bil var nemlig en såkaldt pre-produktionsbil, hvor udstyret ikke er helt som på de serieproducerede biler.

 

Som sådan er den en mellemting mellem Iconic udstyret og Shine udstyrsniveauet, som på listeprisen er adskilt af 20.000 kroner. I fakta-boksen har vi angivet Shine udstyret, som oven i Iconic bl.a. inkluderer 16” alufælge, navigation, valgfri farvepakke (bilen kan fås tofarvet), forskydeligt bagsæde, solskærme ved bagsæderne og nedfældeligt ryglæn på passagerforsædet.

 

Forøget anvendelighed

Sidstnævnte er ret praktisk, fordi bilens anvendelighed derved øges meget. Man kan medbringe lange genstande, fx ski, og man har større frihed til at tilpasse bagagerummet fra 410 til 520 liter – om end det sker på bekostning af bagsædepladsen.



Foruden dette topudstyr følger basisudstyr fra de lavere udstyrsniveauer, bl.a. 7” berøringsskærm, 12 V udtag både for og bag, automatisk klimaanlæg, Arkamis lydanlæg, el-sideruder for og bag, de spektakulære beskyttelsesskjolde under for- og bagkofanger, automatisk nødbremse, automatisk fjernlys, p-sensorer, fartpilot, sædevarme, fjernbetjent centrallås og meget, meget mere.


Det ser smart ud med de farvede bageste sideruder, men de tager en del af udsynet over skuldren. Heldigvis har bilen p-sensorer...

 

 

Andre Citroën prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Citroën C3 Aircross PureTech 82 Aspir test >>>

 

Citroën C3 Aircross Grip Control >>>


Den kraftigere udgave af den nye Citroën C3 Aircross med 110 benzinheste under hjelmen er mere dynamisk og ligger anderledes på vejen end 82-hestes versionen. Fuld HD.


 

 


Model:

Citroën C3 Aircross PureTech 110 S&S EAT6 Shine

Listepris:

Kr. 259.990.

Motor og transmission:

3 cyl. benzin 1,2 l. 110 hk. 205 Nm/1500 omdr./min. 6 trins aut. gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,6 sek./ 183 km/t/ 18,2 km/l /124 g/km

Længde:

4,15 m

Bagagerum:

410-520 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Hillstart assist. Tågeforlygter med kurvelys. P-sensorer. Aut. nødbremse. Multijusterbart rat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Forskydeligt bagsæde. 2 X Isofix. 7” touch screen. USB og AUX. Bluetooth. Navigation.


Link til importøren


Lækre forsæder hører med i den

luksuøse C3 Aircross.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt