- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Renault Megane Sport Tourer GT Energi dCi 165 EDC


Tourer med plads og tryk på Sport


Af Søren Clauding – april 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med 165 dieselhestekræfter under motorhjelmen og mulighed for at ramme 100 km/t på 8,9 sekunder lever Renault Megane Sport Tourer GT helt op til sit navn. En hurtig rejsebil med masser af plads tryk på Sport.

 

Sidstnævnte haft ikke mindst at gøre med, at sammenligner man Renaults hatchback og stationcar versioner (Sport Tourer betyder stationcar på Renault sprog) er tyngdepunktet naturligt nok skudt lidt bagud på Sport Toureren, derved er trykket på forhjulene lidt mindre og bilen sjovere gennem kurverne.

 

Fornuftig brændstoføkonomi

Det harmonerer så udmærket med de mange hestekræfter, som leveres af den smidige og også momentstærke 1,6 liters dieselmotor (380 Nm) og så får man lyst til at gå lidt mere til den, hvad man også godt kan tillade sig, fordi dieselmotoren er ret økonomisk. Officielt kan man køre 21,3 km/l.



Sammenligner man imidlertid med den 130 hestes benzin version, vi tidligere har prøvekørt, skifter billedet lidt karakter. Det har igen med vægt at gøre, for diesel udgaven vejer 141 kg mere end 130 hestes benzineren og den store mervægt ligger fortrinsvis på forhjulene. Derfor er oplevelsen af den langsommere bil bedre gennem kurverne og også kørekomforten her en smule bedre.



4Control

GT udgaven havde også firehjulsstyring, det avancerede system, som indebærer, at baghjulene styrer imod kørselsretningen aftagende med hastigheder op til 80 km/t og efter en kort neutralfase går over til at styre med i kørselsretningen, kompenserer til dels.

 

Og systemet får hjælp af 18” alufælge og et sportschassis (tilrettet affjedring). Men helt overordnet er effekten deraf ikke meget påfaldende – og det er vel egentlig også godt nok.

 

Multi Change Down

EDC gearkassen er et 6-trins dobbeltkoblingsgear med det såkaldte Multi Change Down system, som indebærer, at gearkassen kan springe direkte fra et højt gear til et lavt gear, hvis det er påkrævet. Det gør gearskiftet hurtigt, ikke alene op i gear men også den modsatte vej.



I kabinen opleves Renaults fancy instrumentering, der bl.a. bliver rød, når man vælger at køre i sportsindstilling, men den store 8,7” farveskærm i Bose-versionen er erstattet af en lidt mere ydmyg 7” skærm. Bilen har også sportssæder, men dem er det en god idé at prøvesidde, for snævre sæder passer ikke til en hvilken som helst kropsform.

 

Meget og hurtig bil for pengene

En sådan bil koster 400.000 kroner – det er præcis det dobbelte af prisen på den billigste sports tourer og er man til lidt fart og hurtig kørsel ned ad f.eks. det tyske autobahn net (det har vi dog ikke prøvet), er pengene godt givet ud.

 

Udstyrs niveauet er højt, funktionaliteten med bl.a. næsten 600 liter bagageplads giver mange brugsmuligheder. Og topfarten på 214 km/t kan ikke andet end at appellere til, at komme lidt hurtigt af sted.


 

Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Renault Mégane Sport Tourer 1,2 TCe EDC 2016



Model:

Renault Megane Sport Tourer GT Energi dCi 165 EDC

Listepris:

Kr. 400.300

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. Turbodiesel. 165 hk. 380 Nm. 6 trins EDC dobbeltkoblings aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,9 sek./ 214 km/t/ 21,3 km/l / 124 g/km

Længde:

4,63 m

Bagagerum:

580-1695 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Sportsundervogn. 4Control firehjuls styring. Aktiv nødbremse. 18” alufælge. Fuld LED forlygter. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sportssæder med varme. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri entry og start/stop. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. Skiltegenkendelse. Vognbaneassistent. Navigation. 7” farveskærm. P-sensorer for og bag. Bakkamera. Flex bagagerumsgulv.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt