- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Porsche 911 Targa 4 GTS PDK


Alt er nyt - men sjælen heldigvis intakt


Af Søren Clauding – august 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Porsche 911 er uden sammenligning omdrejningspunktet i Porsches succes. Den moderne version er helt igennem fornyet, den er tilført alle de elektroniske hjælpemidler, man næsten kan forestille sig. Alligevel har man formået, at holde sjælen intakt. Det gælder ikke mindst den prøvekørte 911 Targa 4 GTS, som er en ny variant af 911.

 

Targa versionen er den pudsige størrelse, hvor taget kan tages af, mens bagrudesektionen er intakt. Dermed er bilen lukket, når taget er monteret, og næsten en cabriolet, når taget er væk. Men også denne helt essentielle egenskab er i den grad fornyet. I den moderne 911 Targa trykker man på en knap, så løftes bagrudesektionen op i luften, mens taget føres bagud og ned bag bagsæderne. Derpå sænkes bagrudesektionen ned igen. Det hele foregår fuldautomatisk, hurtigt og nemt – men bilen skal trods alt holde stille mens operationen finder sted.



Et pust i nakken

Naturligvis er lige præcis den del central, når der er tale om en Targa. Det skal så tilføjes, at under kørslen, lidt afhængig af vindretningen, kan man risikere at få ført for meget luft ned i cockpittet og dermed få et pust i nakken, når luften forsøger på at komme ud igen. Men sådan er det med åbne biler, når vejrguderne leger med, er der ikke meget man kan stille op.

 

Til gengæld skal der meget til at standse en 911 Targa 4 GTS. OK, vi har ikke prøvet den på is og sne, men på regnvåde danske sommerveje er det herligt, at der er et ”4-tal” foran GTS. Det betyder i al sin enkelhed firehjulstræk. Og så er der intet i denne verden, der kan forhindre 911’eren i at nå 100 km/t på 3,7 sekunder, selv ikke en regulær tordenskyld.



Launch control

Man aktiverer blot launch control’en (se onboard videoen her på siden) og siden er den største udfordring, at holde hastigheden under fartgrænsen. Vi har til gode, at prøve 911’eren f.eks. på en tysk autobahn ved topfart, men føler os sikre på, at den helt og aldeles vil leve op til løfterne om en suveræn sportsvogn, der kan køre over 300 km/t. På dansk asfalt giver videoen også et regulært indtryk af, hvad man kan forvente sig af bilen.

 

Muligvis vil inkarnerede 911 entusiaster mene, at det er på grænsen af blasfemi, at erstatte den hidtidige 3,8 liters boxer med en 3-liters boxer med to turboladere. Men da Porsche i det store hele har lyden i behold (og lyd er endnu en væsentlig faktor bag køber af en potent sportsvogn), er det nu altså en herlig fornemmelse at blive skubbet stabilt og målrettet fremad. Allerede ved godt 2000 motoromdrejninger i minuttet leverer maskineriet 550 Nm og det vedbliver det med til 5000 omdr./min. ved hjælp af 7-trins PDK dobbeltkoblingsgearet, er det blot at læse sig tilbage og nyde oplevelsen.

 

GTS = 30 flere heste

I øvrigt betyder GTS, at motoren præsterer op til 30 hestekræfter mere end den ”almindelige” S-udgave af samme motor. 450 hestekræfter er rigtig stor effekt og de store motorer er også forbeholdt 911 – de kan ikke leveres til de mindre modeller, Boxter og Cayman.

 

Efter fremkomsten af Boxter og Cayman modellerne er Porsche 911 jo ikke længere den lille sportsvogn. Der er da også sæder bag forsæderne, men i praksis er det mere for et syns skyld, for kun kortbenede personer bag rattet vil kunne levne tilstrækkelig meget plads til at bagsædepassagererne vil kunne opnå noget, der blot ligner en komfortabel siddestilling. Og det til trods for, at 911 måler 4,53 meter i længden.



Men det, at 911 ikke er den lille vævre Cayman og fortsat har motoren, som det sig hører og bør i en 911, placeret bagude, indebærer, at den gennem kurverne regulært føles tungere end de små søskende (hvad den jo altså også er – 350 kg faktisk).

 

Firehjulsstyring

Det er imidlertid en del af 911’erens unikke køreegenskaber, og den er stadig meget letkørt, måske netop fordi trykket på forenden er mindre – især under acceleration. Men især fordi Porsche i den prøvekørte udgave har benyttet en anden teknisk løsning til at bringe køreoplevelsen op på et højere niveau: Den har firehjulsstyring.


20" fælge med 245 mm brede dæk fortil. Bag disponerer man over 305 mm dækbredde.


Ved hastigheder op til 50 km/t styrer baghjulene imod kørselsretningen, ved hastigheder over 80 km/t styrer de med og derimellem går styringen fra mod over neutral til med. Det betyder praksis, at 911’eren er nem omkring hjørnerne ved lav fart og stabil gennem ultra hurtige kurver ved høj fart. I hurtige kurver assisteres man også af en bagvinge, der skyder op, når hastigheden kræver det (og i øvrigt kan betjenes manuelt, hvis man ønsker det). Dertil kommer at den prøvekørte bil også havde adaptiv undervogn.



Opgøret med konventionerne

En 911 undervogn er egentlig ikke så avanceret, som man kunne forestille sig. McPherson fortil og multilink bagtil. Det sidste er dog ret afgørende for bilens evne til at overlade al styring til føreren. Bilen er i sig selv meget vridningsstabil. Men et eller andet sted forestiller vi os, at når nu Porsche allerede har gjort op med andre konventioner, hvornår flytter man så boxer motoren hen foran bagakslen, dropper bagsæderne og dermed optimere bilens køreegenskaber.

 

Tja, men det har man jo egentlig allerede gjort med Cayman, men en Cayman er nu engang ikke en 911. En 911 har sin egen sjæl, den skal bevares og det har Porsche formået med den seneste generation af sportsvognsikonet over alle sportsvognsikoner. Og snart kommer de elektriske varianter for alvor, men det er en helt anden historie...

Andre Porsche prøvekørsler – find dem hér >>>


450 hestekræfter, 4 hjuls styring, launch control. Oplev den nye GTS-udgave af Porsche 911, on board - inklusiv af en demo af launch control systemet - 0-100 km/t på 3,7 sekunder. Og lyden. Wow. Videoen kan også ses i Fuld HD.



Model:

Porsche 911 Targa 4 GTS PDK

Listepris:

Kr. 2.855.853

Motor og transmission:

6 cyl. benzin boxermotor med to turboladere, 2,0 l. 450 hk/6500 omdr./min. 450 Nm/2150-5000 omdr./min. 7-trins PDK-gear. Firehjulshjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

3,7 sek./ 306 km/t/ 11,4 km/l /196 g/km

Længde/ Højde

4,53 m/ 1,29 m

Dæk for/ bag:

245/35-20 – 305/30-20

Bagagerum:

125 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. 20” alufælge. 4 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Multijusterbart læderrat. Elektrisk Targa tag.


 

 

Listen over udstyr er meget lang, men det meste

skal tilkøbes, som f.eks. LED forlygterne.

 

Hvert et hjørne i en 911 er udnyttet. Handskerummet er forbavsende stort og indeholder også plads til to kopholdere.

 

Bagagerummet er på beskedne 125 liter oppe fortil, men det er udviklet i samarbejde med producenten af de eksklusive Rimowa kufferter - og rummer præcis to af slagsen i håndbagagestørrelse.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt