- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Hyundai i30 1,0T-GDi Premium

Mindre kan også gøre det


Af Søren Clauding - september 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den billigste udgave af den nye og eminente Hyundai i30 koster blot 200.000 kroner og for nylig stillede vi skarpt på udgaven med 110-hestes dieselmotor, som koster cirka halvanden gang så meget. Men mindre kan gøre det, uden at man behøver gå på kompromis med udstyret.

 

Hyundai i30 findes nemlig også i en version med den kompakte 3-cylindrede 1-liters GDi turbo benzinmotor, dvs. en motor der præsterer 120 hestekræfter – altså blot 20 heste mindre end den topudgave på 1,4 liter og med 4 cylindre, vi prøvede i forbindelse med de første internationale testkørsler. Naturligvis var vi spændte på, om den effekt var tilstrækkelig.



Oplevelsen er anderledes

Det hurtige svar er: Ja, hvis man ikke er ude efter direkte sportslige køreoplevelser, målt på f.eks. acceleration. Med 140 hestekræfter i maskinrummet kan man nå de 100 km/t på 8,9 sekunder. Med 120 heste tager det lige 2,2 sekunder mere, men det rækker vel, selvom oplevelsen er anderledes.

 

Til gengæld kører man længere på literen – 20 km/l i stedet for 18,5, og det er kun, hvis man vælger den her prøvekørte version med Premium udstyr til 270.000 kroner. Med samme motor og de to basale udstyrsniveauer til hhv. 200.000 og 220.000 kroner kører man hele 20,4 km/l, for på de niveauer får man ikke 16” fælge, men må ”nøjes” med 15.

 

Så der er penge at spare på flere måder, og det er næppe uvigtigt for mange danskere, uanset hvad politikerne måtte komme frem til af afgiftsændringer – det forhandles der kraftigt om i skrivende stund.

 

Forskellene er der

I30 med 140 hestekræfter er i sagens natur den mest sportslige, fordi der er tale om den kraftigste modelvariant. Der er også en forskel på lyden og vibrationsniveauet, som begge dele taler til fordel for 1,4 liters motoren. Men hvad køreegenskaberne angår, er forskellen beskeden.

 

Der er godt nok en lille vægt forskel på modellen med 140 og 120 hk – men den er beskedne 10 kg, og det er ikke mærkbart. Da er det anderledes, hvis man sammenligner med 110-hestes dieseludgaven, som har samme fartpræstationer som 1-liters benzin versionen, målt efter de traditionelle kriterier, men lægger 70 kg mere på forakslen.

 

Det skyder tyngdepunktet fremover og ændrer bilens balance. Derved påvirkes køreegenskaberne og især kurveegenskaberne, så oplevelsen bliver en smule mere kedelig – men indrømmet, det er marginalt. Læs vores test af Hyundai i30 1,6 CRDi 110 Premium hér >>>

 

Kombinationsmulighederne

Egentlig er prisforskellen på 140-hestes udgaven og den med 120 hestekræfter også beskeden. Det drejer sig om 20.000 kroner. Men vælger man lavere udstyrsniveauer, er der en anden faktor, der måske afgør valget: 140-hestes motoren kan kun fås til de to højeste niveauer, Premium og Trend.

 

Når alt det så er summeret op, er det et meget individuelt valg, man træffer, når man vælger. Og temperamentet kan også tænkes, at blive afgørende. Der er dog den praktiske forskel, at man med 120 hk må affinde sig med en 200 kg lavere anhængervægt. Har man en stor campingvogn, så tjek efter: 120 hk lægger en begrænsning på 1200 kg.

 

Forbavsende god med lavprofil

Som det fremgår af videoen fra prøvekørslen, silede regnen ned en stor del af tiden (heldigvis ikke, da vi fotograferede bilen), og vi havde frygtet, at 205 mm brede 55 procent lavprofildæk på 16” fælge ville have gjort vejgrebet mere usikkert. Men det føltes ikke sådan.



Vi har godt nok ikke prøvet i30 med mindre fælge, men der var ikke noget at anke over med 16”. Det er nok så rart at vide, for alufælge pynter på en bil og giver alt andet lige også en mere rolig kørsel; de er mere runde og typisk også lettere end stålfælge.


 

 

Andre Hyundai prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Hyundai i30 First World Test >>>


Det regnede en del, da vi prøvekørte den nye Hyundai i30 med 120 hestes benzinmotor. Det gav en god idé om, hvordan den meget roste bil kører med netop denne maskine i motorrummet. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

Hyundai i30 1,0T-GDi Premium

Listepris:

Kr. 269.995

Motor og transmission:

3 cyl. Turbo benzinmotor 1,0 l. 120 hk. 171 Nm/1500-4000 omdr./min. 6 trins M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,0 sek./ 190 km/t/ 26,3 km/l /96 g/km

Længde:

4,34 m

Bagagerum:

395-1301 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. 16” alufælge. Hillholder. Aut. nødbremse. Fuld LED lys. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. USB og AUX. Navigation. Bakkamera. 5 års garanti.


Link til importøren


 

Skærmen på midterkonsollen er tydelig og let at betjene.

 

Tilslutningsmulighederne er talrige. Stikkene her sidder bag gearstangen i midterkonsollen.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt