- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Audi Q2 Sport 1,0 TFSI

Urban crossover, der kan det hele


Af Søren Clauding – maj 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Audi Q2 er af mange defineret som en urban crossover, altså en lidt højere bil, oven i købet med forøget frihøjde, hvis mål det primært er, at blive brugt i byerne. Men den er meget mere end det, viser vores prøvekørsel af den allermindste i Audis Q-serie.

 

Det er nærliggende, at sammenligne Audi Q2 med storesøsteren Q3 eller mærkekollegerne fra Volkswagen, SEAT og Skoda. Men selvom Q2 er baseret på den samme og yderst fleksible MQB platform er det mest regulært, at lade Audi Q2 være helt sin egen.

 

Som urban crossover er en bil som MINI Countryman dog i højere grad et køretøj, man kan sammenligne med. Men igen: Audi Q2 er sin egen, og det er det, de kommende linjer handler om.

 

Tango-rød

Q2 er 4,19 meter lang og 1,51 meter høj. Den prøvekørte version udmærkede sig ved at være knaldrød. Men er det ikke noget vrøvl, det har jo ikke meget bilen som bil at gøre? Det er ikke vrøvl, for mon ikke de allerfleste mennesker lader en bils udseende have stor betydning for deres bilvalg? Og i givet fald er det bestemt ikke uden betydning hvilken farve, den har – og betegnelsen ”Tango-rød” passer glimrende.

 

Dertil kommer designmæssige finesser som den brede sølv-stolpe bagtil, som giver bilen et markant, egenartet udseende og understreger det sportslige snit, der især i den prøvekørte Sport-version er vigtigt. Beskyttelsesplader for og bag understreger det lidt rå, offroad agtige snit, som også kendetegner bilen.



Forbavsende god plads

I kabinen er der plads som i en kompakt crossover, faktisk forbavsende meget bagageplads i kraft af de 405 liter, der findes bag bagsæderne, bilens længde taget i betragtning. Ved bagsæderne er det fortsat lidt uforståeligt, at Audi ligesom i A4 modellen har indbygget en kardantunnel, når bilen har forhjulstræk. Det skyldes givet vis, at den også kan fås med firehjulstræk, og da er der brug for plads til en kardanaksel, men det fjerner fuldstændigt benpladsen ved bagsædets midterste siddeplads.

 

Når det så er sagt, er det jo sandt at sige aldrig rart, at presse fem personer ind i mindre biler, og vi gætter på, at det er forsæderne, der bruges mest i den kompakte crossover. Og hér trives man især på førerpladsen, fordi instrumenterne er orienteret imod føreren, eksempelvis 7” centerskærmen, der stikker op fra instrumentbordet, er meget tydelig og let læselig fra førersædet og knap så overskuelig fra passagersædet.



Klarer det hele

Vi tog Audi’en ud af bymiljøet og testede den også på plane landeveje, plane grusveje og på destruktive, ujævn markveje. På den plane asfalt trives den, dér er den i sit es og kører, som man forventer af en Audi. På den rå markvej (se videoen her på siden) var den forbavsende god, hvorimod den plane grusvej lod for mange af de små ujævnheder finde vej op gennem hjulophængene.

 

Det kan skyldes, at den prøvekørte Sport version var udstyret med 17” letmetalfælge med lavprofildæk, for den samme oplevelse havde man ved kørsel på brosten.



God basis

Basisprisen for en Audi Q2 er 306.000 kroner og det er præcis den model, vi prøvekørte. Den pris inkluderer en overbevisende og veloplagt 3-cylindret TFSI benzinmotor, som præsterer 116 hestekræfter og gør det muligt, at nå 100 km/t på godt 10 sekunder, hvis man er lidt hurtig med det velfungerende manuelle 6-trins gearskift. Motoren støjer ikke meget og den er økonomisk: Det officielle forbrugstal er 19,6 km/l.



Standardudstyret inkluderer bl.a. klimaanlæg, sportssæder og det, Audi kalder progressiv styring, hvor udvekslingen i styringen gør det lettere at opnå stabil kørsel. En fin finesse i en bil med en forholdsvis kort akselafstand.

 

Ekstraudstyr er nødvendigt

Men man kan hurtig få brugt penge på ekstraudstyr og det bør man medregne. Den prøvekørte bil var tilført fartpilot, sædevarme, lydanlæg, lys- og regnsensor, LED forlygter, MMI navigation og meget andet, som underbygger den forventning til en luksuøs bil, man har, når det gælder Audi.

 

Dermed steg prisen dog også til 435.000 kroner – men det er nok en mere realistisk pris at betale, hvis man ønsker en Q2 – udstyr som sædevarme og fartpilot er ofte standard i klassen.


Andre Audi prøvekørsler - find dem hér >>>


Vi har prøvekørt Audi Q2 på en destruktiv markvej og på plan asfalt. Se i videoen hvordan det gik. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

Audi Q2 Sport 1,0 TFSI

Listepris:

Kr. 305.905

Motor og transmission:

3 cyl. 1 ltr. Turbo benzinmotor, 116 hk/5000-5500 omdr./min. 200 Nm/ 2000-3500 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,1 sek./ 197 km/t/ 19,6 km/l / 117 g/km

Længde:

4,19 m

Bagagerum:

405-1060 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Pre sense sikkerhedssystem med fodgænger genkendelse. 17” letmetal fælge. Fjernbetjent centrallås. 6 airbags. Manuelt klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sportsforsæder. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Regnsensor. 7” skærm. AUX-indgang, SD-kortlæser. Isofix.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt