- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Peugeot 308 GTi 1,6 e-THP 270

by PEUGEOT SPORT


Lækkert legetøj med masser af fornuft


Af Søren Clauding - december 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig behøver man ikke betale mere end 200.000 kroner for en Peugeot 308. For de penge får man en velkørende, smukt designet og moderne bil og prisen inkluderer også det geniale i-cockpit. Men det er jo ikke forbudt at ønske sig lidt mere – eller meget mere, måske. Ligesom et lækkert ur, der let koster 10 gange så meget som et mere almindeligt ur. I 308-tilfældet hedder løsningen 308 GTi 1,6 e-THP 270. Merpris: 300.000 kroner.

 

Peugeot’en er ikke den absolut hurtigste af sin art, men den er heller ikke den absolut dyreste. Den er imidlertid lækker, helt igennem lækker. Og med det bedste forhold mellem vægt og hestekræfter (4,46 kg/hk) i klassen (de fleste andre har over 5 kg at slæbe rundt på pr. hestekraft), skal man godt nok være sen på gearskiftet, hvis man føler sig underlegen. Bilen er da også udviklet af Peugeots motorsportsafdeling – PEUGEOT SPORT.



Masser af power

Er man tilstrækkelig kvik, når man de 100 km/t på 6 sekunder og topfarten er 250 km/t – hedder det sig, for den har vi i respekt for de danske hastighedsgrænser ikke afprøvet. Men vi tror det gerne, for udover 272 hestekræfter på toppen, producerer den kompakte 1,6 liters turbobenzinmotor et drejningsmoment på ikke mindre end 330 Nm fra 1900 omdr./min helt op til 5000 omdr./min. Og både ved lavere og højere omdrejningstal er der også masser af power til rådighed – kurven knækker ikke stejlt.



Og så styrer den rigtig godt (se videoen her på siden). Det skyldes mange faktorer. For det første er en 308 født med gode køreegenskaber. Dernæst har Peugeot sænket bilen 11 mm. det lyder måske ikke af meget, men heldigvis har man ikke sænket den mere, for det ville formentlig være gået for hårdt ud over kørekomforten.

 

Superlette hjul

Man har udrustet 308 GTi 1,6 e-THP 270 med 19” ”Reverse” alufælge. Ikke helt almindelige alufælge men hjul, der 2,3 kg lettere pr. styk i sammenligning med de 18” ”Diamant” hjul, der er standard på den lidt mere ydmyge 250-hestes udgave af 308 GTi. Derved er den uaffjedrede vægt, som er helt central, hvis man vil have en effektiv, hurtigt reagerende affjedringsrespons, reduceret med næsten 10 kg. Se, det er noget der batter.



Så har man benyttet en sjov finesse. De bageste wishbone hjulophæng (ja, den har wishbones, altså populært sagt racerbilsophæng) er strammet op. Ikke de forreste – her har man blot benyttet lidt fastere fjedre. Derved har man opnået en ultra stabil bagvogn, der ikke blander sig i styringen og samtidig ikke generer kørerkomforten væsentligst.

 

Solidt vejgreb

Og oven i det hele har man monteret Michelins fine 235 mm brede 35 procent Supersport lavprofildæk, der udmærker sig ved at fungere rigtig godt ved de fleste kørselsforhold, varmt som koldt, tørt som vådt. At man desuden har installeret røde 380 mm bremsekalibre ser godt ud, men de er også effektive når man skal hurtigt ned i fart, ikke mindst når man skal det igen og igen og igen…

 

Kræfterne overføres til underlaget via et ægte mekanisk Torsen spærredifferentiale, så man ikke har brug for elektroniske farthæmmende Torque Vectoring systemer. Det giver ikke bare en effektiv kraftformidling men også en meget direkte fornemmelse af underlaget, som gør det let at styre bilen, selv når man kører forholdsvis friskt (igen må vi referere til videoen her på siden). ESC systemet kan kobles fra, men hvorfor gøre det? Bilen er skabt med ESC, det er en stor sikkerhed og det fungerer i samarbejde med servostyringen glimrende med Torsen differentialet. Lad det være og kør bil i stedet.

 

Fine detaljer

Sådan en Peugeot er et stykke lækkert legetøj. Det går også igen i udstrålingen, dens design og dens udstyr. Mange fine detaljer som aluminiumspedaler, røde syninger på læder og alcantara sportssæderne, dørpaneler i aluminium og sportsrat understreger bilens sande jeg. Og oven i det er den også ganske praktisk og fornuftig.

 

Bagsædepladsen er OK, bagagerummet er på 470 liter, der kan øges til 1309 liter, når bagsæderyglænene foldes ned, altså fuldstændig som var den en helt almindelig bil.

 

Det er da også, hvad den i virkeligheden er. En helt almindelig bil, bare usædvanlig lækker, hurtig og kørevillig. Intet under, at Peugeot i tidens løb har haft succes med deres sportsmodeller. De er købt af 800.000 bilglade kunder for de er alle bygget efter det samme koncept: Lækkert legetøj, men ikke uden fornuft.


 

 

 

Andre Peugeot prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev en køretur på en regnvåd snoet og udfordrende landevej - on-board, naturligvis. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


 


Model:

Peugeot 308 GTi 1,6 e-THP 270 by PEUGEOT SPORT

Listepris:

Kr. 511.315

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. turbo-benzinmotor. 272 hk. 330 Nm/ 1900-5000 omdr./min. 6 M/T. Torsen Differentialespær.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,0 sek./ 250 km/t/ 16,7 km/l / 139 g/km

Længde:

4,25 m

Bagagerum:

470-1309 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. 19” letmetal fælge. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sportssæder i læder og alcantara. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. Ekstra mørktonede sideruder.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt