- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D Instyle Aut. 4WD 7 sæder

Alsidig og helstøbt SUV


Af Søren Clauding – marts 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er egentlig ikke så mærkeligt, at Mitsubishi Outlander efterlader et helstøbt indtryk. Bilen er nemlig lavet rigtigt, rummelig, gode materialer, 7 sæder, fornuftig dieselmotor, automatgear og ikke mindst gode egenskaber i terrænet inklusiv et velfungerende firehjulstræk. For den japanske bilproducent har store erfaringer på alle områder.

 

Hvad det sidste angår, er Mitsubishi kendt for firehjulstrukne biler med gode terrænegenskaber. Ikke for ingenting har de vundet totalsejren i det krævende Dakar rally 12 gange og opnået adskillige sejre også i klasserne for serieproducerede biler. De kan det der, med at køre i terrænet og det oplever man helt igennem i den nye Outlander.

 

Forskellige egenskaber

Men samtidig kan de også bygge gode biler til helt almindelige kørselsforhold, til plane motorveje og ujævne provinsveje. De formår desuden, at kombinere de mange forskelligartede krav, sådanne biler skal opfylde for at være gode overalt, i en vel afbalanceret form, hvor også begrebet familiebil får en aktiv betydning.

 

For hvilken familie sætter ikke pris på plads nok, at man kan komme frem hvor andre giver op, og en fornuftig driftsøkonomi. Hvad det sidste angår, er eneste minus, at den danske stat opkræver 6100 kroner om året i ejerafgift, hvis man køber sådan en bil. Ærgerligt, men på den anden side er det et beskedent beløb i forhold til, at man får rigtig meget bil for pengene. Omvendt får man 5 års garanti på bilen – det må siges at være en rimelig kompensation

 

Måler bilens kørselsretning

Oven i købet har Mitsubishi også i den prøvekørte topudstyrsversion inkluderet noget så avanceret som Active Yaw Control. Uden at blive for nørdet er der tale om et system, der supplerer det avancerede aktive firehjulstræk med ekstra informationer. Systemet, som Mitsubishi kalder Super All Wheel Control (kendes bl.a. fra rally-modellen Lancer Evolution), indhenter ikke kun informationer fra hjul og styretøj, og parrer disse med drivlinen. Yaw Control registrerer, hvilken retning bilen bevæger sig, og den information bliver så sammenholdt med hjulenes retning, deres bevægelse, vejgreb, drivlinen – lige fra speeder til differentialer og drivaksler – og styretøjets funktion. Og man får så al den elektroniske hjælp, man kunne tænke sig, når det gælder om at håndtere bilen også under kritiske og krævende kørselsforhold.

 

Al det tilsammen giver også en meget sikker bil.

 

Forbedret hele vejen rundt

Siden det seneste regulære generationsskifte for 4 år siden er mange andre elementer også blevet forbedret. Dengang handlede det mest om at gøre op med dele af karrosserifilosofien, som måske ikke var så optimal længere. ”Læsserampen” ude bagtil blev afskaffet, karrosseriet blev ikke kun lettere men også mere vridningsstabilt, og så fik Outlanderen et mere tidsrigtigt design. Sidstnævnte har så igen fået en overhaling, så den er blevet skarpere og mere ”selvbevidst” og hele bilens basisstruktur er væsentligt forstærket.


Outlander designet er blevet meget skarpere.

 

Automatgearet kan også skiftes i trin via skifte paler bag rattet.


Teknik som LED forlygter, der erstatter Xenon-lys, en kraftig reduktion af støjniveauet og en ny og smidigere 6-trins automatgearkasse understøtter bilens funktion i dagligdagen, og gør den mere velegnet til at løse mere almindelige bilopgaver end de, der alene er forbundet med den øgede fremkommelighed.

 

Off-road egenskaber

Frihøjden er fortsat små 22 cm og dermed på off-road’er niveau. Man kan selv regulere firehjulstrækkets funktion afhængig af kørselsforholdene via en knap i midterkonsollen. Men ellers er der i kabinen ikke meget offroader over en Outlander. Dens interiørdesign er pænt, på ingen måde ekstravagant og det nyder godt af nye materialer.

 


Pladsforholdene er fornuftigt fordelt mellem personplads og bagageplads. Med alle syv sæder i brug skal man dog lade bagagen blive hjemme, med mindre man anbringer den i en tagboks på taget (tagræling er standard). Til gengæld kan man godt være syv voksne i bilen, i hvert fald hvis midtersæde-passagererne er samarbejdsvillige (midtersæderne kan skydes frem og tilbage i længderetningen). Men de har så meget benplads at give af, så der burde være plads også til personerne på de to bageste siddepladser.



Meget for pengene

Listeprisen på topmodellen er 555.645 afgiftsreducerede kroner. Men en Outlander kan også erhverves for små 350.000 kroner (så er ejerafgiften den halve). Men da er der meget, man ikke får med.

 

Dieselmotoren i den prøvekørte bil er yderst smidig. Den præsterer 150 hk, men måske vigtigere også et drejningsmoment på 360 Nm, der topper allerede ved 1500 motoromdrejninger/minut og fastholdes på det niveau helt op til 2750 omdr./min. Fartpræstationerne er ikke det, man køber en Outlander for, men den må trække 2 tons og er da heller ingen sinke i trafikken.



Godt kompromis

Affjedringen er et godt kompromis mellem fast og blød. Man har god føling med underlaget, uanset man kører på asfalt eller i uvejsomt terræn, bilen lystre prompte rattets bevægelser og sidevindsfølsomhed er der ikke meget af – men indrømmet, vi har ikke prøvet den i en af de moderigtige danske orkanagtige storme.

 

I løst terræn pareres ujævnhederne glimrende og fjedervandringen sikrer, at der skal noget ekstraordinært til før hjulene slipper underlaget.

 

Med andre ord: En alsidig og helstøbt SUV, hermed fastslået endnu engang.


Klik på billedet og oplev hvordan Mitsubishi Outlanderen håndtere en ujævn og i tø-sne indsmurt skov- og markvej.

Kan også ses i Fuld HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.



Model:

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D Instyle Aut. 4WD 7 sæder

Listepris:

Kr. 555.645

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,2 l. 150 hk. 360 Nm/1500-2750 omdr./min. 6 trins automatgear. Permanent firehjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,6 sek./ 190 km/t/ 17,2 km/l /154 g/km

Længde:

4,70 m

Bagagerum:

128-477-1596 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. Frontkollisionsassistent. 18” alufælge. LED forlygter. Tagræling. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås – nøglefri adgang og storp/start. Elektrisk bagklap. Multijusterbart læderrat. Lædersæder. 2 zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. Vognbanealarm.


Link til importøren


 

Når midtersæderne og bagsæderne er lagt ned disponerer man over en plan bagagerumsbund.

 

Bagagerumspladsen er beskeden med bagsæderne er i brug - men når de lægges ned disponerer man over 477 fleksibel bagageplads.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt