- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA cee’d SW GT-Line 1,6 CRDi DCT 136 hk

Prisattraktiv cee’d til langturen


Af Søren Clauding – juli 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA cee’d er KIAs populære kompakte mellemklassebil. I SW udgaven får man mere plads og med 136 dieselheste i maskinrummet rigelig med kræfter til at gøre langturen til en fornøjelse. Vi har prøvet den ikke mindst ved topfart på de tyske autobahns og resultatet underbygger oplevelsen på tværs af landet: En glimrende bil til langturen – og til en pris, der er til at betale.

 

Den prøvekørte version var foruden GT-Line udstyret også udrustet med KIA’s effektive 7-trins dobbeltkoblings automatgear (DCT). Derved krøb prisen op på 308.108 kroner, men det er stadig en attraktiv pris – og vil man slippe billigere kan SW udgaven fås helt ned til godt 200.000 kroner.

 

Længere på literen med manuelt gear

Dobbeltkoblingsgearet er udmærket, men ikke nødvendigvis den bedste løsning, hvis man vil opnå den bedst mulige brændstoføkonomi. På køreturen ad det danske motorvejsnet landede vi på omkring 16 km/l iflg. bilens egen kørecomputer – vi gætter på, at med manuelt gear ville vi være kommet op på omkring 18 km/l, hvilket er godkendt i en bil med 136 hestekræfter.

 

Motoren er en lydsvag, vibrationssvag diesel. Den er smidig og trækvillig, hvad et drejningsmoment på 300 Nm over et bredt omdrejningsområde vidner om. Den har en god respons ved alle hastigheder og er med til, at sikre hurtige præcise overhalinger og pæne accelerations tal ved bykørsel.



Fremragende ved høj fart

Oplevelsen ved hastigheder tæt ved topfarten på 197 km/t var i sig selv bedre end vi forventede. Ved lavere hastigheder er cee’d nemlig ret komfortabel, selv iklædt GT-Line udstyret, som inkluderer 17” alufælge med tilhørende lavprofildæk, og det modarbejder normalt stabiliteten ved høj fart.



Vi havde dog fået et advis om, at det vil går rigtig godt for fuld udblæsning, for der stod en stiv vind over Danmark på turen mod det sydlige naboland. Og vinden havde sandt at sige ikke megen indflydelse på cee’d SW’s retningsstabilitet, trods den tilgivende affjedring.

 

Eminente all-round køreegenskaber

Ved topfart styrede bilen meget præcist, stabiliteten var helt i orden, følingen med underlaget helt fin og selvom blæsten da var løjet noget af, følte man sig på intet tidspunkt utryg (se videoen her på siden). Det regnede også en del på turen, og netop under sådanne kørselsforhold er en tilgivende affjedring at foretrække. Som sådan er konklusionen, at cee’d SW er ideel til alle kørselsforhold trods GT-antrækket. Det er rigtig positivt.

 

En del af forklaringen findes formentlig i, at KIA i modsætning til flere af konkurrenterne anvender et såkaldt multilink baghjulsophæng, som er en dyrere løsning. Multilink er det nærmeste, man kan komme et racerbils ophæng uden at anvende de pladskrævende og til en stationcar ikke særlig hensigtsmæssige dobbelte wishbones. Multilink har desuden den fordel, at det har mange justeringsmuligheder og derfor kan tilpasses bilens køreegenskaber i øvrigt. Resultatet er køreegenskaber på et helt andet niveau end listeprisen lægger op til.

 

Plads efter bogen

Med sine 4,51 meters længde er pladsforholdene i kabinen helt efter bogen. 528 liter bagageplads er glimrende, der er yderligere fralægningsrum under bagagerumsbunden og lægger man bagsæderyglænene ned, øges bagagekapaciteten til 1642 liter.

 

GT-Line udstyret inkluderer 2-zone klimaanlæg, el-ruder både for og bag, fjernbetjent centrallås, sædevarme og varme i rattet, fartpilot med begrænser, p-sensorer bag, det såkaldte Flexsteer, som betyder at rattets servo-virkning kan blive strammere eller løsere, kurvelys, regnsensor og GT-styling, som dog alene har kosmetisk relevans.

 

Garanti og afgifter

7 års garanti er standard på alle KIA modeller og skal altid tages med i overvejelserne, når man vurderer en bil og dens økonomi. Det skal ejer-afgiften også og den er fastsat til 2.900 kroner for præcis den prøvekørte model. Klarer man sig uden automatgearet falder brændstofforbruget og ejer-afgiften bliver 800 kroner mindre. Til sammenligning kan man også købe en 135-hestes benzinversion – da er benzinforbruget 16,9 km/l (med DCT gear) og ejerafgiften 1780 kroner pr. år.


 

Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev en køretur i KIA cee'd SW ved tæt ved 200 km/t på en tysk autobahn. Videoen er i Fuld HD.



Model:

KIA cee’d SW GT-Line 1,6 CRDi DCT 136 hk

Listepris:

Kr. 308.108

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. 136 hk. 300 Nm/ omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,9 sek./ 197 km/t/ 23,8 km/l / 109 g/km

Længde:

4,51m

Bagagerum:

528-1642 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 17” letmetal fælge. 6 airbags. Flexsteer. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrænser. Regnsensor. Isofix. 7 års garanti.


Link til importøren


 

 

Bagagerumsdækkenet er af rullegardintypen, det glider i en skinne og hindrer dermed fuldstændigt nysgerrigt indblik i bagagerummet.

 

GT-Line udstyret inkluderer fancy betræk, også på de rummelige bagsædepladser. Samt "icecube" forlygterne, som ses nedenfor.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt