- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Ford Mustang Convertible 2,3L EcoBoost Powershift

Eco-cruiser med fartpotentiale


Af Søren Clauding – juli 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man kunne måske være fristet til at tro, at efter at have prøvekørt den potente 5-liters V8 udgave af Ford Mustang med 421 hestekræfter, var mødet med øko-versionen uden tag en tam fornøjelse. I givet fald tro om: Med kalechen skudt tilbage og speederfoden på cruise-niveau forvandles fornøjelsen fra at vare 4,8 sekunder til at være vedvarende. Og skal man af med krudtet, er muligheden der. Man har endda glæde af accelerationen i ét sekund mere – og mon ikke de allerfleste skal tage stopuret i brug for virkelig at fornemme forskellen. Suset omkring ørene gør i hvert fald sit til at forstærke effekten.

 

Med andre ord: Ford Mustang Convertible 2,3L EcoBoost, med Powershift dobbeltkoblingsgear til at klare det manuelle arbejde, er på én gang den kraftfulde amerikaner-sportsvogn, vi tidligere har beskrevet, og samtidig en moderne cabriolet med al den sofistikerede elegance og amerikanske råhed, man kan ønske sig. Motorlyden er forskellig, men er det ikke en fordel?  Med kalechen nede ville det være svært at få ørenlyd, hvis den buldrende V8 får lov til at yde blot en smule af det, den er i stand til.

 

317 hestekræfter rækker fint

EcoBoost motoren præsterer op til 317 hestekræfter. Det er godt nok mindre end V8’eren. Den kan heller ikke mobilisere helt det samme maksimale drejningsmoment – 432 Nm kontra 530 Nm. Men den hoster op med de mange kræfter allerede ved 3000 omdr./min. og ved det omdrejningstal kan V8’eren heller ikke præstere meget mere. Summa summarum: Lyden gør ikke det hele, og det er også årsagen til, at fartpræstationerne ligger så tæt.



Men det er klart, at vil man blæse ned ad en tysk autobahn med fuld fart, mister den kompakte 4-cylindrede 2,3 liters turbomotor pusten – eller skulle vi sige boosten – ved 233 km/t. V8’eren kan klare 250 km/t. Men sandt at sige, uden at have prøvet det, tror vi ikke på at fornøjelsen er udtalt med den fart, hverken 233 eller 250 km/t. Trods multilink baghjulsophæng og en god krængningsstabil konstruktion.

 

Bygget som convertible

Det sidste gælder nemlig også for convertible-udgaven af Mustang. Den er bygget som en åben bil lige fra allerførste skrue og det var en god beslutning. Faktisk så god, at den i visse situationer klarer sig bedre end den lukkede udgave.

 

Med den mindre motor er der mindre vægt på fronten, ikke meget, 75 kg, men det kan mærkes endda. Og når kalechen åbnes og skydes bagud forsvinder mere af vægten bagud og nedad, det ændrer på tyngdepunktet og det har man glæde af gennem kurverne. En smule kan også tilskrives lidt smallere dæk – som jo så alt andet lige heller ikke skal præsterer så meget, fordi bilen er lettere. Igen et summa summarum: Ford Mustang Convertible 2,3L EcoBoost er en smule mere viril end den voldsomme Fastback GT.



Power eller sus i håret

Prisen??? Den er næsten den samme, i hvert fald hvis man sammenligner de to biler, vi har sat under lup. V8’eren koster 696.350 kroner, EcoBoosten koster 676.390 kroner. I førstnævnte får man de ekstra kræfter, i sidstnævnte får man vind gennem håret, når man ønsker det.

 

Og det tager ikke mange sekunder, efter beslutningen er truffet. 12, for nu at være helt præcis. Begynder det at regne, er det bare med at få fundet knappen – men så er operationen også klaret på 10 sekunder. Wow! Dertil skal så lige lægges tiden det tager at dreje et fastspændingsgreb i eller op. En begrænsning er hastigheden, man skal næsten holde stille, for at operationen får lov at blive gennemført.

 

Cruise er toppen

Topløs kørsel fungerer fint ved cruise tempo. På motorvejen bliver man hurtigt træt af larm, sus og træk i nakken. Dér, hvor den gør sig bedst, er på også gerne snoede landeveje med en intakt asfalt. Huller i underlaget er ikke morsomt og selvom de gode hjulophæng gør deres for at holde den vrinskende vildhest på rette kurs, er der grænser for hvad de kan klare. Som sådan er Convertible-Mustangen en herlig og iøjefaldende cruiser og til det formål passer EcoBoost motoren perfekt.

 

Hvad pladsforholdene angår, har bagsædepassagererne det bedst, hvis dem up front har korte ben eller er meget samarbejdsvillige. Desuden har man beregnet, at pladsen under teltet er 100 liter mindre end pladsen i Fastback kabinen – det skal nok stemme. Og så er bagagerummet 76 mindre – intet usædvanligt i det, når man også skal have plads til den hydrauliske mekanisme, som slår kalechen op og i.


 

 

Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Ford Mustang 5,0L Fastback test >>>



Klik på billedet og oplev en køretur bag rattet i den kraftfulde åbne "øko-version" af Ford Mustang. Videoen kan ses i Fuld HD.


 


Model:

Ford Mustang Convertible 2,3L EcoBoost Powershift

Listepris:

Kr. 676.390

Motor og transmission:

4 cyl. 3,2 ltr. 317 hk. 432 Nm/ 3000 omdr./min. aut.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

5,8 sek. / 233 km/t/ 10 km/l / 229 g/km

Længde:

4,78

Bagagerum:

332 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. 19” letmetal fælge. Xenon forlygter. 8 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Læderkabine. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås, nøglefri adgang og start. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. SYNC2. 9 højtalere.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt