- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: BMW 730d aut. sedan

Gennemtænkt flagskib


Af Søren Clauding – oktober 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye 7-serie BMW er gennemtænkt. Det forventer man også af en bil, der i billigste version koster 1,6 millioner kroner. Men det unikke ved BMW’en er, at den målrettet er tilpasset den kategori af kunder, der ikke vil gå på kompromis med unikke dynamiske køreegenskaber og kørekomfort på samme niveau – og samtidig synes at det er helt OK, hvis der også er taget behørigt hensyn til miljøet.

 

7-serien er topserien, det er BMW’s flagskib, og for at tage det sidste først har man bevidst anvendt eksotiske materialer, der rammer indenfor målsætningen. B-stolpen – altså adskillelsen mellem forreste og bageste døre – sender signalet til dem, der måtte glemme det: I denne bil har man anvendt karbonfiber. Faktisk er BMW 7-serien den eneste stor-serieproducerede bil i verden, hvortil der anvendes kulfiber, som det vel ret beset hedder på dansk.



Kulfiberfordele

Kulfiber anvendes i flyindustrien på grund af materialets store styrke og stivhed. Via motorsporten har det fundet vej til bilproduktionen, men hidtil har det kun været et lille antal supersportsvogne, hvor det har vundet indpas.

 

BMW har taget kulfiber i anvendelse, ikke alene for at spare vægt, men også fordi det er så stift et materiale. Det er noget, især en stor bil har brug for, fordi den trods vægtbesparelsen vejer 1830 kg og derved stiller større krav til byggematerialerne end markedets mindre biler. Foruden kulfiber anvendes også store mængder af aluminium og højstyrkestål, og det mærkes direkte under kørslen, hvor styrepræcisionen og balancen sidder lige i øjet.

 

Tyngdepunktet er lavere og vægtfordelingen næsten 50:50, altså lige meget vægt på de fire hjul og med baghjulstræk er det mere end optimalt, fordi man derved har tilstrækkelig vægt på de trækkende hjul.

 

Kørekomfort

En anden fordel ved stivheden er et lavere vibrationsniveau og dermed et mere komfortabelt støjbillede. Selvom den prøvekørte version er den billigste, er luksusfølelsen i top. Kørslen understøttes af adaptiv luftaffjedring, det adaptive kurvelys er det bedste, vi har prøvet.

 

Dørene er af ”soft-close” typen, der ikke skal smækkes i – den sidste del af lukningen overtages af lukkemekanismen – og det indbyggede surround billede, baseret på fire kameraer placeret på hver side af bilen, er ultra skarpt og fungerer med praktiske animeringer af bilens placering i forhold til omgivelserne. Det fungerer oven i købet også meget fint i mørke.

 

Fjernstyret parkering

Og så er det naturligvis lækkert at kunne fjernstyre bilens parkering på f.eks. vinkelparkeringspladser (ekstraudstyr). Man kører frem til en måske endda trang p-plads (der skal dog være 40 cm friplads på hver side af bilen), stiger ud og via en elegant fjernbetjening kan bilen køres ind på pladsen og tilsvarende ud igen (se videoen her på siden).



Motoren kan startes og stoppes fra fjernbetjeningen og systemet har naturligvis flere sikkerheds-mekanismer indbygget, så bilen selv navigerer i forhold til de omkring holdende biler eller andre genstande, standser inden den kører ind i en mur (ret praktisk) og standser, hvis den er mere end tre meter fra fjernbetjeningen. Desuden er der en maksimal afstand bilen kan køre. Når den nås standser den også.

 

Effektiv 6-cylindret dieselmotor

Kraftværket på den prøvekørte bil var en høj effektiv 6-cylindret turbodieselmotor med variabel turbogeometri, som ikke blot præsterer op til 265 hestekræfter men også leverer et imponerende drejningsmoment på 620 Nm fra 2000 til 2500 omdr./min. En 7-serie BMW kan fås med endnu flere kræfter, men dieselmotorens smidighed, det lave vibrationsniveau i kombinations med 8-trins Steptronic gearkassen opleves optimalt. Og så kan man ikke bare have god samvittighed pga. bilens fornuftige brændstoføkonomi (den kører 20,4 km/l på de på testbilen monterede 20” hjul – ellers 22,2 km/l) men også i praksis bidrage til at reducere belastningen af miljøet.

 

At BMW gennem hele fremstillingsforløbet miljø-optimerer råstofudvindingen, produktionen, produkternes levetid, muligheden for genanvendelse og i videst muligt omfang anvender bæredygtige produkter er et plus oveni som man ikke kan mærke direkte – men Jordkloden kan det, både på kort og på langt sigt.

 

I tørre tal er en BMW 7-serie 5,10 meter lang, bagagerummet tilbyder acceptable 515 liter – det er dog ikke dér pladsen er fråset bort – og så kan 730’eren specifikt bringe sig selv og passagererne op på 100 km/t på 6,1 sekund. Så mon ikke de allerfleste 7-serie købere kan klare sig med netop den maskine.

 

Udstyret

Specifikt for den prøvekørte bil var den udrustet med M-Sport pakken, som koster den nette sum af 140.000 kroner. Men den er pengene værd og inkluderer bl.a. 20” letmetalfælge, en særlig styling, herunder den markante aerodynamik pakke.



Standardudstyret er i sig selv ret omfattende og byder bl.a. på den professionelle udgave af BMW’s avancerede navigationsanlæg, 4-zone klimaanlæg, den adaptive luftaffjedring, det adaptive LED kurvelys og meget andet. Aktiv fartpilot til 37.000 kroner kan absolut anbefales, ikke mindst fordi den, såvel som de øvrige elektroniske hjælpemidler er af den allernyeste slags og derfor mere velfungerende end noget af det, man hidtil har været vant til.


Andre BMW prøvekørsler – find dem hér >>>


On-board!!! førerløs demo af det fjernbetjente parkeringssystem plus on-board demo (med fører) af den adaptive luftaffjedring i BMW's eksklusive 7-serie. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


 

 


 

Model:

BMW 730d aut. sedan

Listepris:

Kr. 1.582.300

Motor og transmission:

6 cyl. 3 ltr. TwinPower turbodiesel. 265 hk. 620 Nm/ 2000-2500 omdr./min. 8 Steptronic automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,1 sek./ 250 km/t/ 22,2 km/l / 119 g/km

Længde:

5,10 m

Bagagerum:

515 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Adaptiv luft affjedring. Aktivt nødbremsesystem. Vognbaneassistent. Fuld LED forlygter. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. 4-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Fartpilot. P-sensorer for og bag. Bakkamera. Regn- og lyssensor. Isofix. Navigationssystem Professional. Bluetooth og trådløs opladning af mobil. Soft Close af dørene. Automatisk bagklap. Opvarmet armlæn. Active Protection. Driving Assistant. HiFi højttalersystem Harman Kardon. SOS opkald. Teleservice. BMW ConnectedDrive Services.


Link til importøren


 

 

 

 

I midterarmlænet på bagsædet finder man en tablet, som passagererne bl.a. kan benytte til at indstille klimaforholdene bagtil.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt