- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Alfa Romeo Giulietta

1,6 JTDm TCT Super


Ny diesel + TCT: Køreværdi for alle pengene


Af Søren Clauding – september 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alfa Romeo Giulietta er lille i sammenligning med den meget roste og helt nye Alfa Romeo Giulia. Men det er prisen også. Faktisk kan man få den nye faceliftede Giulietta for blot 287.000 kroner – men bruger man et halvt hundrede tusinde mere får man også mere spas for pengene.

 

Det er mest udvendigt, at man kan se ændringerne – men sådan er det vel ret beset med enhver ansigtsløftning. I Alfa Romeo tilfældet har man dog taget flere midler i brug og markedsfører nu også en 120-hestes dieselversion i kombination med fabrikkens 6-trins dobbeltkoblingsgear, TCT.

 

Noget der virker

Og det er noget der virker, kunne vi konstatere, da parringen blev prøvet for første gang. Den nye diesel producerer nemlig ikke blot op til de 120 hestekræfter, hvilket i sig selv ikke er så overvældende (om end den erstatter den 105-hestes, der hidtil kunne leveres til en Giulietta), men smider også 320 Nm ud på de trækkende forhjul ved 1750 omdr./min – det sker naturligvis gennem dobbeltkoblingsgearet og det ville godt kunne forårsage nogle bratte tilkoblinger og gearskift.



Men det sker ikke. Kræfterne leveres præcist, gearskiftene sker præcist, og det hele er temmelig lydløst, hvad der heller ikke normalt er kendetegnende for en bil med dieselmotor. 100 km/t nås på 10,2 sekunder og topfarten er 195 km/t. Det findes naturligvis hurtigere – men så vil man heller ikke kunne køre officielt 26,3 km/l – hvad man så heller ikke kan, hvis man bruger bilens fartpotentiale, men det er en anden historie.

 

Det virkelige DNA

Sammenstillingen af dieselmotoren og TCT-gearet er yderst harmonisk og underbygger det virkelige DNA, som man finder i enhver Alfa Romeo – altså ikke kun den lille vippekontakt med tilhørende ændring af speederrespons og motorstyring, som man finder bag gearvælgeren i en Alfa Romeo. En Alfa Romeo skal nemlig byde på køreglæde i rå mængder – ellers er den ingen Alfa Romeo.

 

Det skal det så også, for merprisen for TCT-gearet er 26.500 kroner – ikke at det er usædvanlig dyrt for et automatgear, men det er dog penge, som man måske ligeså godt kunne have brugt på udgaven med 150 hestekræfter. Men den er ikke så brændstof økonomisk og da skal man selv stå for gearskiftet.

 

Multilink

En Alfa Romeo Giulietta er født med multilink baghjulsophæng og det er bestemt en fordel, hvad vi forsøger at forklare i videoen her på siden – hvor man også får et meget godt indtryk af støjniveauet og hvordan dieselmotoren samarbejder med dobbeltkoblingsgearet.

 

Multilink fravælges af mange bilproducenter af omkostningsgrunde. Heldigvis ikke af alle, for den omstændighed, at baghjulene bevæger sig næsten parallelt i vertikal retning og ikke gennem skiftende afstand imellem sig påvirker bilens køreegenskaber, er en stor fornøjelse at opleve.

 

Fornuftigt udstyr

Man får rigtig meget køreværdi for de penge, man betaler for en Giulietta og den her prøvekørte kombination gør det bestemt ikke ringere. Dertil kommer et fornuftigt udstyr, som bl.a. omfatter 2-zone klimaanlæg, 16” letmetalfælge , fartpilot m.m. Vil man have sædevarme, som kan holde ryggen varm, når man stryger lidt friskt gennem kurverne, koster det ekstra, men under 5000 kroner.



Det samme gælder p-sensorer, som man bør tilkøbe, fordi udsynet bagud ikke er beregnet til f.eks. præcis parallelparkering.

 

Uændrede dimensioner

Udvendigt har Giulietta fået skærpet linjerne, men dimensionerne er uændrede. Den måler 4,35 meter i længden, bagsædepladsen kan slæbe an og bagagerummet på 350 liter er udmærket. Man får dog ikke mere end godt 1 kubikmeter ud af det, hvis man lægger bagsæderyglænene ned.

 

En Alfa Romeo Giulietta er som sådan ingen varebil – selvom den faktisk kan købes med papegøjenummerplader (for 225.000 kroner for 1,6 JTDm TCT). Vælger man dette alternativ er det nok mest fordi, det er en billig måde at anskaffe en Giulietta på. Om økonomien holder i det lange løb kræver en specifik udregning for den enkelte køber.


 

Andre Alfa Romeo prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev hvordan kombinationen af den nye 120-hestes Alfa diesel fungerer med et TCT dobbeltkoblingsgear - den kombination er helt ny. Videoen kan også ses i Fuld HD.



Model:

Alfa Romeo Giulietta 1,6 JTDm TCT Super

Listepris:

Kr. 347.000

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 120 hk. 320 Nm/1750 omdr./min. Start/stop. DNA. 6-trins TCT gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,2 sek./ 195 km/t/ 26,3 km/l /99 g/km

Længde:

4,35 m

Bagagerum:

350-1045 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Hillholder. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Tågeforlygter. Fartpilot. 2 X Isofix.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt